عنوان مطلب وبلاگ

انتشار توسط امارات رایان

16 / 02 / 1402

کابل CAT5 و کاربرد آن

کابل CAT5 و کاربرد آن

کابل CAT5 چیست؟

در این مطلب، قصد داریم با کابل شبکه CAT5 آشنا شویم. کابل CAT5 یک نوع کابل زوجی به‌هم تابیده است که در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. از سال 2001 به بعد، نسخه بهبود یافته‌ی این کابل که با نام CAT5e شناخته می‌شود، رایج‌ترین نوع استفاده شده است. استاندارد CAT5e قابلیت ارائه عملکرد مناسب تا 100 مگاهرتز را دارد و برای بیشتر فناوری‌های اترنت، از جمله 1000BASE-T (گیگابیت اترنت)، مناسب است. همچنین، کابل CAT5 برای انتقال سیگنال‌های دیگر نیز مانند تلفن و ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اتصال این نوع کابل، معمولا از پانچ سوکت و کانکتورهای RJ45 استفاده می‌شود. بیشتر کابل‌های شبکه CAT5 بدون شیلد (استراحت‌ناپذیر) هستند و طراحی آن‌ها بر اساس خطوط انتقال متوازن کابل‌های زوجی به‌هم تابیده صورت گرفته است. این طراحی برای حذف نویز از سیگنال‌های تفاضلی استفاده می‌شود.


در این مقاله به این مطالب خواهیم پرداخت :

استاندارد کابل شبکه CAT5

ترمینال کابل شبکه CAT5

کاربردهای کابل شبکه CAT5


استاندارد کابل شبکه CAT5

مشخصات کابل شبکه CAT5 در استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-A و با تفصیل بیشتر در TSB-95 آورده شده است. این اسناد ویژگی‌های کارایی و الزامات تست برای فرکانس تا 100 مگاهرتز را مشخص می‌کنند.

کابل شبکه CAT5 در قسمت رسانای خود به دو شکل رشته‌ای و مفتولی (یک تکه) وجود دارد. شکل رشته‌ای از نظر انعطاف‌پذیری برتری داشته و در برابر خم شدن بدون شکستن مقاوم است. پچ کوردها نیز به شکل رشته‌ای ساخته می‌شوند، در حالی که سیم‌کشی‌های دائمی در ساختار مفتولی (یک تکه) قرار دارند. برای شناسایی رده و نوع کابل، معمولا متن چاپ شده بر روی پوشش کابل استفاده می‌شود.


ترمینال کابل شبکه CAT5

نوع کابل، نوع کانکتور و توپولوژی کابل‌کشی توسط TIA/EIA-568-B مشخص شده است. در اکثر موارد، برای اتصال کابل شبکه CAT5 از کانکتورهای مدولار 8P8C استفاده می‌شود که به طور نادرست به آن‌ها به عنوان کانکتورهای RJ45 اشاره می‌شود. کابل معمولاً براساس طرح T568A یا طرح T568B ترمینال می‌شود. این دو طرح به طور مشابه عملکرد می‌کنند و ممکن است به صورت ترکیبی نیز از آن‌ها استفاده شود.


کاربردهای کابل شبکه CAT5

کابل شبکه CAT5 در کابل‌کشی ساخت‌یافته برای شبکه‌های کامپیوتری مانند اترنت بر روی زوجی به‌هم تابیده استفاده می‌شود. استاندارد بیان شده برای این کابل کارایی مناسب تا 100 مگاهرتز را فراهم می‌کند و برای 10BASE-T، 100BASE-TX (اترنت سریع) و 1000BASE-T (اترنت گیگابیت) مناسب است. همچنین، با انتقال توان الکتریکی بر بستر اترنت (PoE)، این کابل قادر به انتقال همزمان داده‌ها و توان الکتریکی است.

علاوه بر استفاده در شبکه‌های کامپیوتری، کابل شبکه CAT5 نیز برای حمل سیگنال‌های دیگر مانند تلفن و ویدئو استفاده می‌شود. به عنوان مثال، با استفاده از یک کابل CAT5، می‌توان دو خط تلفن معمولی و یا 100BASE-TX را انتقال داد. استاندارد‌های مختلفی نیز برای انتقال ویدیوهای آنالوگ و دیجیتال بر روی این کابل وجود دارد، از جمله استاندارد HDBaseT که قادر به انتقال سرعت 10.2 گیگابیت در ثانیه است.


حداکثر طول یک قطعه کابل شبکه

طبق استاندارد TIA/EIA 568-5-A، حداکثر طول یک قطعه کابل شبکه برابر با متر است. اگر نیاز به قطعه کابلی بیشتر از این طول باشد، باید از سخت‌افزارهای فعال مانند تکرار کننده یا سوئیچ استفاده کرد. برای شبکه‌های با استاندارد 10BASE-T، طول کابل بین دستگاه‌های فعال به 100 متر محدود شده است. بنابراین، برای 90 متر سیم‌کشی دایمی هسته مفتولی، نیاز به دو کانکتور و دو کابل پچ‌کورد با طول 5 متر برای هر انتها وجود دارد.


سایز مس کابل CAT5

از سال 1995، کابل‌های UTP مفتولی استفاده شده در کابل‌کشی باید دارای سایز مس مناسب باشند. طبق استاندارد، قطر مفتول‌ها باید نازک‌تر از 24 AWG (یا 26 AWG برای کابل‌کشی‌های کوتاه‌تر) و ضخامت‌تر از 22 AWG نباشد. این استاندارد در بازبینی ANSI TIA/EIA 568 در سال 2009 نیز حفظ شده است.


فاصله بین خمش سیم‌های مسی

فاصله بین هر خمش در یک زوج سیم را معمولاً پیچش (Pitch) نامیده می‌شود. در کابل CAT5e، هر یک از چهار جفت سیم دارای پیچش‌های متفاوتی هستند که به منظور کاهش تداخل بین جفت‌ها انجام می‌شود. استاندارد مشخص نکرده است که پیچش جفت‌ها باید چقدر باشد. در زیر نتایج اندازه‌گیری‌ها برای یک نمونه کابل CAT5e آمده است:


رنگ جفت سیم پیچش در هر سانتیمتر پیچش در هر متر

Image

از آنجا که استاندارد پیچش رنگ‌های مختلف را مشخص نکرده است، پیچش ممکن است بر اساس تولیدکننده کابل متفاوت باشد. در صورت استفاده از کابل‌ها در کاربردهایی که پیچش مهم است، برای دسته‌های خاص، نیاز به اندازه‌گیری پیچش وجود دارد.


رتبه‌بندی‌های محیطی

بعضی از کابل‌ها دارای رتبه‌بندی UV-rated یا UV-stable هستند که به معنی مقاومت در برابر نور و اشعه ماوراء بنفش هستند و تخریب قابل توجهی نمی‌کنند.

کابل‌های با رتبه‌بندی Plenum rated آتش‌سوزی کمتری دارند و کمترین میزان دود را تولید می‌کنند نسبت به موادی مانند PVC. این نوع کابل‌ها می‌توانند در فضاهایی که استفاده از PVC مجاز نیست، نصب شوند.

کابل‌های شیلددار (FTP یا SFTP) در محیط‌هایی که ممکن است تداخل الکترومغناطیسی با ت

جهیزات رادیویی ایجاد کنند، مفید هستند و همچنین در محیط‌هایی با حداقل شنود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا تمامی مطالب مورد نیاز شما کاربران عزیز را به طور کاملا خلاصه و کاربردی ارائه دهیم . خوشحال می شویم تا نظر خود را با ما درباره این مقاله به اشتراک بگذارید.

آخرین مطالب وبلاگ
21 / 04 / 1403

ویژگی های هارد وسترن دیجیتال

21 / 04 / 1403

چرا خرید هارد وسترن دیجیتال بهترین انتخاب است؟

21 / 04 / 1403

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

21 / 04 / 1403

تجهیزات شبکه چیست؟

21 / 04 / 1403

قیمت کم باکس

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

26 / 12 / 1402

نحوه نامگذاری روترهای میکروتیک

24 / 12 / 1402

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

سبد خرید