عنوان مطلب وبلاگ

انتشار توسط امارات رایان

21 / 10 / 1402

تفاوت های رم DDR5 و DDR4 که باید بدانید!

تفاوت های رم DDR5 و DDR4 که باید بدانید!

تفاوت رم DDR5 و DDR4

رم کامپیوتر نقش اساسی در تعیین عملکرد آن هنگام اجرای برنامه ها و بازی های مختلف دارد.

اگر یک گیمر حرفه ای هستید که بازی های سنگین انجام می دهید و یا به عنوان یک طراح گرافیک از نرم افزارهای طراحی و رندر سنگین با الگوهای سه بعدی استفاده می کنید، باید در انتخاب رم کامپیوتر خود دقت کنید. ماژول های رم بر اساس استانداردهای مختلفی تولید می شوند.

DDR محبوب ترین استاندارد رم است که هر چند سال یکبار نسخه های مختلفی از آن منتشر می شود. تا پیش از این در اکثر رایانه های شخصی و لپ تاپ ها از استاندارد DDR4 استفاده می شد، اما اخیراً استاندارد DDR5 که از نظر سرعت و سایر فاکتورها نسبت به نسل قبلی خود بهبود یافته است، عرضه شده است.

اما تفاوت رم DDR5 و DDR4 چیست؟ یا به عبارت دیگر، رم DDR5 چقدر سریعتر از DDR4 است؟

اگر قصد خرید رم برای کامپیوتر خود را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم و رم های DDR5 و DDR4 را از جنبه های مختلف با هم مقایسه کنیم.


تفاوت رم DDR5 و DDR4 چیست؟

تفاوت رم DDR4 با رم DDR5 چیست؟ نسل جدید رم DDR5 نسبت به نسل قبلی خود یعنی DDR4 تفاوت های چشمگیری دارد.

از پهنای باند گرفته تا زمان دسترسی به حافظه یا بهره وری انرژی، همه جنبه های مختلفی هستند که در نسل جدید حافظه رم بهبود یافته اند.

این جنبه ها را در این بخش به تفصیل بررسی می کنیم:

1. ساختمان خارجی

اولین تفاوت رم DDR5 و DDR4 در ظاهر و طراحی آنهاست. اگرچه رم های DDR4 و DDR5 دارای تعداد پایه های یکسانی هستند (هر دو استاندارد دارای 288 پین هستند)، وجود بریدگی در کناره های رم DDR5 باعث متفاوت جلوه دادن آنها می شود.

به عبارت دیگر، این بریدگی، قرار دادن ماژول رم DDR5 را در اسلات رم DDR4 و بالعکس غیرممکن می کند.

PMIC .2 روی ماژول

عامل دیگر برای مقایسه رم DDR5 و DDR4 وجود مدار مجتمع PMIC یا Power Management در ماژول رم است.

در نسل قبلی رم یعنی DDR4 مدیریت انرژی از طریق مادربرد انجام می شد یعنی تمام مدارهای انتقال برق روی مادربرد قرار می گرفت اما در نسل DDR5 مدار مجتمع مدیریت توان یا PMIC روی رم قرار می گرفت. ماژول و در نتیجه راندمان مصرف انرژی در این ماژول بهبود یافته است.

3. پهنای باند حافظه

فاکتور دیگر برای مقایسه رم DDR5 و DDR4 پهنای باند حافظه است که ارتباط مستقیمی با سرعت رم دارد.

حداکثر پهنای باند در ماژول های رم DDR4 4.8 گیگابیت بر ثانیه است در حالی که این پهنای باند به عنوان مقدار پایه برای رم های DDR5 تعریف شده است و پهنای باند آنها امروز به 8.4 گیگابیت در ثانیه رسیده است!

4. کانال های فرعی

پیش از این، ماژول های رم از یک کانال برای صحت به گذرگاه داده 72 بیتی استفاده می کردند، در حالی که در نسل جدید DDR5، دو کانال فرعی 40 بیتی مستقل ارائه شده است که هر کدام وظیفه انتقال داده های 32 بیتی و 8 بیتی ECC را بر عهده دارند.

وجود دو کانال در ساختمان DDR5 به هر هسته در پردازنده های نسل جدید این امکان را می دهد که به طور همزمان از طریق کانال های فرعی مستقل (بدون ایجاد اختلال در انتقال داده) به گذرگاه RAM دسترسی داشته باشند.

ODECC .5

ODECC مخفف On-Die Error Correction Code است که ویژگی جدیدی است که به ماژول های رم DDR5 اضافه شده است.

از آنجایی که با افزایش ظرفیت حافظه رم، احتمال خطا در عملکرد آن افزایش می یابد، وجود تصحیح خطا از ویژگی های مهم رم های DDR5 است.

به عنوان مثال، خطاهای تک بیتی که می توانند بر دقت داده های ارسالی تأثیر منفی بگذارند، با کمک این ویژگی برطرف می شوند.

6. ولتاژ کاری

یکی دیگر از عوامل تفاوت بین رم DDR5 و DDR4، ولتاژ کاری کمتر در ماژول های DDR5 است.

ماژول های DDR4 به ولتاژ 1.2 ولت نیاز دارند، در حالی که این مقدار برای ماژول های DDR5 به 1.1 ولت افزایش یافته است.

7. سرعت داده 

شاید بپرسید رم DDR5 چقدر سریعتر از DDR4 است؟ در پاسخ باید گفت یکی از فاکتورهای مهم برای اندازه گیری سرعت رم، نرخ داده یا سرعت کلاک است که بر حسب هرتز یا MT/s اندازه گیری می شود.

این ضریب از 1600 مگاهرتز برای رم DDR4 شروع می شود و تا 4800 مگاهرتز می رسد در حالی که سرعت داده در رم DDR5 بهبود یافته است.

سرعت کلاک پایه برای رم های DDR5 4800 مگاهرتز در نظر گرفته شده است که این مقدار در محصولات جدید موجود در بازار به 8400 مگاهرتز رسیده است!

8. ظرفیت و کارایی

هر حافظه رم (که DIMM نیز نامیده می شود) از مجموعه ای از ماژول های مدار مجتمع (یا قالب ها) بسته به ظرفیت رم تشکیل شده است. در حالی که رم های DDR4 حداکثر 16 گیگابایت را داشتند، DDR5 این عدد را چهار برابر کرده و به 64 گیگابایت رسانده است.

این بدان معناست که حافظه های رم DDR5 ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به حافظه های رم DDR4 دارند. با افزایش نیاز کاربران به حافظه بیشتر، ماژول های رم با ظرفیت 64 گیگابایت نیز به دلیل ارائه استاندارد DDR5 وارد بازار شده اند!

در حالی که پهنای باند داده در DDR4 و DDR5 یکسان است، معماری کانال DDR5 تغییر کرده است. در یک ماژول DDR5، هر DIMM به جای یک کانال، دو کانال دارد که با اجازه دادن به پردازنده برای دسترسی همزمان به کانال‌های فرعی، کارایی کلی انتقال داده را بهبود می‌بخشد.

تفاوت اصلی رم تک کاناله و رم دو کاناله وجود کانال های فرعی مستقل روی ماژول برای دسترسی مستقل به هسته های پردازنده است.

مدیریت انرژی رم DDR4 توسط مادربرد انجام می شود. اما در ماژول های DDR5 این ویژگی تغییر کرده است. در یک ماژول DDR5 با استفاده از فناوری PMIC توان مورد نیاز DIMM ها به صورت مدیریت شده تقسیم می شود و به این ترتیب استیکی که در حال استفاده نیست برق دریافت نمی کند.


حرف پایانی

تفاوت بین رم DDR5 و DDR4 از جنبه های مختلف قابل بررسی است. در این مقاله مقایسه دقیق رم های DDR5 و DDR4 انجام شد.

البته با توسعه فناوری های ساخت و ارائه نسخه های جدید استاندارد رم DDR5، پیش بینی می شود که اعداد ارائه شده به عنوان سرعت، ظرفیت یا نرخ دیتای این ماژول ها دوباره افزایش یابد.

اما در مجموع سرعت کلاک رم های DDR5 نسبت به نسل قبلی خود یعنی DDR4 افزایش چشمگیری داشته است و این افزایش سرعت در کنار کاهش مصرف برق، کاهش ولتاژ کاری، افزایش راندمان و ویژگی هایی مانند تصحیح خطا و مدیریت توان در خود ماژول رم، استاندارد DDR5 را بسازد. به گزینه ای مناسب برای کاربران حرفه ای کامپیوتر تبدیل شده است.


خرید رم DDR5 و DDR4 

برای می توانید برای خرید انواع رم DDR4 و رم DDR5  با بهترین قیمت و ناز ترین خدمات پس از فروش به وب سایت امارات رایان مراجعه کنید.

آخرین مطالب وبلاگ
21 / 04 / 1403

ویژگی های هارد وسترن دیجیتال

21 / 04 / 1403

چرا خرید هارد وسترن دیجیتال بهترین انتخاب است؟

21 / 04 / 1403

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

21 / 04 / 1403

تجهیزات شبکه چیست؟

21 / 04 / 1403

قیمت کم باکس

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

26 / 12 / 1402

نحوه نامگذاری روترهای میکروتیک

24 / 12 / 1402

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

سبد خرید