عنوان مطلب وبلاگ

انتشار توسط امارات رایان

20 / 10 / 1402

علائم سوختن کارت گرافیک

علائم سوختن کارت گرافیک

علائم سوختن کارت گرافیک

کارت گرافیک یکی از اجزای مهم کامپیوتر است. به خصوص اگر بازی های جدید و به روز شده را بر روی کامپیوتر خود اجرا می کنید یا از آن برای اجرای برنامه های گرافیکی سنگین و تخصصی استفاده می کنید، حتما از تاثیر کارت گرافیک بر روی عملکرد سیستم مطلع هستید.

اما مانند هر قطعه الکترونیکی دیگری، کارت گرافیک ممکن است آسیب ببیند و حتی بسوزد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث آسیب رساندن و سوختن کارت گرافیک می شود.

همچنین علائم خرابی کارت گرافیک به شکل های مختلفی ظاهر می شود که با مشاهده آنها می توان حدس زد که کارت گرافیک سیستم مشکل دارد.

حال این علائم چیست و چگونه می توان آنها را تشخیص داد؟ آیا می توان از سوختن کارت گرافیک جلوگیری کرد؟ چه راهکارهایی برای این کار پیشنهاد می شود؟

در این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم و به طور کامل علل و علائم سوختن کارت گرافیک را بررسی می کنیم.

اگر کارت گرافیک سوخته و مشکل جدی است، معمولا تعمیر کارت گرافیک سوخته غیرممکن است و احتمالا باید به فکر خرید کارت گرافیک جدید باشید.

بنابراین برای درمان حادثه قبل از وقوع، بهتر است با علل و علائم آسیب کارت گرافیک آشنا شوید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


دلایل سوختن کارت گرافیک کامپیوتر

دلایل مختلفی می تواند باعث سوختن کارت گرافیک شود. معمولا این عوامل قبل از پایان عمر مفید کارت گرافیک رخ می دهد و باعث سوختن آن می شود. در این قسمت به معرفی مهم ترین علل سوختن کارت گرافیک می پردازم.

1. گرما یا رطوبت بالا

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که سطح گرما یا رطوبت بالایی دارد، باید بدانید که گرمای زیاد یا رطوبت زیاد محیط می تواند به کارت گرافیک آسیب برساند و حتی آن را بسوزاند.

کارت گرافیک یکی از پربازده ترین اجزای کامپیوتر به خصوص در اجرای بازی ها و نرم افزارهای گرافیکی سنگین است و به سرعت داغ می شود.

خوشبختانه در کارت های گرافیک جدید از سیستم های خنک کننده پیشرفته مانند فن های بزرگ یا رادیاتور استفاده می شود، اما اگر هوا و رطوبت محیط بیش از حد معینی باشد، حتی سیستم خنک کننده کارت گرافیک نیز به گرمای اضافی پاسخ نمی دهد.

گرمای بیش از حد یک مشکل بزرگ برای تمام اجزای یک کامپیوتر است. عوامل مختلفی منجر به گرم شدن بیش از حد کارت گرافیک می شود. تجمع گرد و غبار عامل اصلی گرم شدن بیش از حد در کارت های گرافیک است.

از آنجایی که کارت گرافیک یک قطعه ثابت است، مستعد تجمع گرد و غبار است. خرابی سیستم خنک‌کننده، سوختن فن‌ها، نصب نامناسب و مشکلات سخت‌افزاری نادری که در طول فرآیند تولید در کارخانه رخ داده‌اند، می‌توانند از دیگر عواملی باشند که می‌توانند باعث گرم شدن کارت گرافیک شوند.

2. نوسانات برق، اتصال کوتاه یا ناپایداری منبع تغذیه

اتصال برق محافظت نشده یا منبع تغذیه ناپایدار یکی از دلایل اصلی خرابی و فرسودگی قطعات کامپیوتر از جمله کارت گرافیک است.

افزایش یا نوسان ولتاژ ممکن است باعث اختلال در عملکرد کارت گرافیک شود. در بدترین حالت حتی ممکن است به مدار الکتریکی خود آسیب برساند و باعث سوختن آی سی های آن شود.

3. نداشتن تهویه مطبوع مناسب

علاوه بر این، اگر گردش هوا به اندازه کافی در کیس وجود نداشته باشد و هوا بیش از حد گرم شود، می تواند باعث سوختن کارت گرافیک شود.

شاید ساده به نظر برسد اما وجود سوراخ های کافی در کیس کامپیوتر برای عبور هوا به داخل آن و خروج هوای داغ می تواند تا حد زیادی از گرم شدن بیش از حد قطعات داخل و آسیب دیدن این قطعات به خصوص کارت گرافیک جلوگیری کند.

4. خازن محافظ با کیفیت بد

هر مدار الکترونیکی از جمله کارت گرافیک در ورودی برق خود یک خازن برای تنظیم جریان ورودی دارد که در صورت عدم استفاده از کیفیت مناسب برای این قطعه احتمال آسیب دیدن سایر قطعات الکترونیکی را افزایش می دهد.

در واقع یکی دیگر از دلایل رایج سوختن کارت گرافیک، کیفیت پایین خازن های آن است.

5. درایورهای معیوب

یکی از دلایل خرابی و آسیب دیدگی کارت گرافیک، درایورهای معیوب است.

شناسایی نشدن کارت گرافیک به دلیل نصب نادرست درایور یا درایور معیوب یک مشکل رایج است، اما وقتی درایور رایانه خود را به روز می کنید، نتیجه همیشه خوب نیست.

این موضوع به خصوص در مورد برخی از کارت های گرافیک AMD اتفاق افتاده است که به دلیل خرابی درایور، سیستم خنک کننده کارت گرافیک و سنسور دمای آن به درستی کار نکرده و در نهایت باعث سوختن آن شده است.

6. اورکلاک کردن کارت گرافیک

معمولا اورکلاک کارت گرافیک ریسک بسیار کمی دارد به شرطی که از ابزار اورکلاک استفاده کنید و پارامترهای کارت گرافیک را زیر نظر داشته باشید. اورکلاک به معنای افزایش بار کارت گرافیک و داغ کردن آن است.

اگر از ابزارهای مانیتورینگ و تست عملکرد کارت گرافیک استفاده کنید مشکلی پیش نمی آید.

اما اگر بعد از اورکلاک دما و توان مصرفی کارت گرافیک به درستی تنظیم نشود، باعث آسیب می شود. برنامه های مختلفی برای تست و مانیتورینگ کارت گرافیک در زمان اورکلاک وجود دارد که MSI Afterburner معروف ترین آنهاست.

Image

علائم سوختن کارت گرافیک چیست؟

حال که با علل آسیب دیدگی و سوختن کارت گرافیک آشنا شدید، بهتر است علائم سوختگی کارت گرافیک کامپیوتر را بررسی کنید.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، احتمالاً با کارت گرافیک خود مشکل دارید و باید مشکل را پیدا کرده و در صورت امکان آن را برطرف کنید.

1. راه اندازی مجدد کامپیوتر انجام نمی شود

اگر کامپیوتر خراب شد و ریبوت نشد احتمالا کارت گرافیک مشکل دارد. در این حالت کامپیوتر هنگ می کند، از کار می افتد و امکان راه اندازی مجدد یا راه اندازی مجدد کامپیوتر وجود ندارد.

علاوه بر این، تصویر ممکن است در هنگام بوت شدن کامپیوتر منجمد شود و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا سیستم بوت شود.

2. مشکلات گرافیکی در حین انجام بازی

در حین اجرای بازی یا نرم افزار گرافیکی ممکن است با مشکلات گرافیکی و خرابی تصویر، پیکسل های غیرعادی یا تغییرات رنگ عجیب در تصویر مواجه شوید. یا ممکن است تصویر تکان بخورد یا نور پس زمینه مانیتور سوسو بزند. خطوط خاصی در لبه اشیا ظاهر می شوند و ناپدید می شوند.

در تمام این موارد یکی از دلایل احتمالی خرابی کارت گرافیک یا حتی سوختن آن است. چرا که با خرابی کارت گرافیک کامپیوتر از گرافیک داخلی مادربرد استفاده می کند که مطمئنا به گرافیک بالای بازی یا نرم افزار شما پاسخگو نیست و تصویر صحیحی را برای شما نمایش نمی دهد.

3.  صدای عجیب از فن

کارت های گرافیک معمولا دارای فن خنک کننده هستند. در حالت عادی صدای این فن ها بسیار کم است و اگر به تازگی کارت گرافیک کامپیوتر خود را ارتقا داده اید، حتما مدل هایی را انتخاب کرده اید که صدای فن آن ها قابل تشخیص نیست.

اما اگر صدای فن بلند است و صدایی شبیه نویز دارد به این معنی است که کارت گرافیک کامپیوتر شما بیش از حد گرم شده است و این یکی از مهم ترین نشانه های سوختن کارت گرافیک است.

4. آبی بودن صفحه نمایش مانیتور

اگر در حین اجرای یک برنامه یا بازی صفحه مانیتور شما ناگهان آبی شد، به این معنی است که کارت گرافیک شما آسیب دیده است. در این صورت شما هیچ کنترلی روی سیستم خود ندارید و حتی راه اندازی مجدد دستی کامپیوتر نیز مشکل را حل نمی کند.

5. تاخیر در بازی یا کاهش نرخ فریم وجود دارد

نرخ فریم تعداد فریم های پردازش شده در واحد زمان را نشان می دهد. اگر کارت گرافیک کامپیوتر شما آسیب ببیند، نرخ فریم تصویر به خصوص در طول بازی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و بازی با تاخیر و به صورت تصاویر ثابت اجرا می شود.


چگونه از سوختن کارت گرافیک جلوگیری کنید؟

با توجه به علائم سوزاندن کارت گرافیک که در قسمت قبل توضیح داده شد، می توان از روش هایی برای جلوگیری از سوختن کارت گرافیک استفاده کرد:

1. بررسی کد خطای مادربرد

امروزه اکثر مادربردها دارای صفحه نمایشی هستند که کدهای مختلفی را نمایش می دهد. اگر هر یک از اجزای متصل به مادربرد خراب شود، یک کد خطای منحصر به فرد نمایش داده می شود.

اگر کدهای خطای مادربرد را به صورت دوره ای بررسی کنید، می توانید از آسیب و مشکلات کارت گرافیک یا سایر اجزای خود جلوگیری کنید. در صورت مشاهده ارور مربوط به GPU حتما با شرکت گارانتی کارت گرافیک تماس بگیرید.

2. خنک نگه داشتن کارت گرافیک

اگر صدای فن کارت گرافیک بیش از حد بلند است و مشکوک هستید که ممکن است کارت گرافیک به دلیل داغ شدن بیش از حد آسیب دیده باشد، می توانید به سرعت کامپیوتر خود را خاموش کرده و کارت گرافیک را از کیس خارج کنید.

برای این منظور باید پیچ های اتصال، کانکتورهای منبع تغذیه و گیره های اسلات PCIe را بردارید.

3. تست سلامت کارت گرافیک

برای تست سلامت کارت گرافیک نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. با کمک این نرم افزارها می توانید از سلامت کارت گرافیک خود اطمینان حاصل کنید و از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

برای تست عملکرد کارت گرافیک می توانید از ابزار MSI Kombustor در حین اجرای بازی استفاده کنید. این ابزار پارامترهای مختلف کارت گرافیک از جمله دما، مصرف انرژی، سرعت چرخش فن و ... را در زمان اجرای بازی نمایش می دهد.


نتیجه

علل و علائم خرابی کارت گرافیک می تواند متفاوت باشد. از مشکلات سخت افزاری و نوسانات برق گرفته تا نصب نادرست یا مشکل درایور کارت گرافیک، باعث سوختن کارت گرافیک می شود. اما چگونه می توان متوجه شد که کارت گرافیک آسیب دیده است و چه روش هایی برای جلوگیری از آسیب دیدن آن وجود دارد؟

در این مقاله به بررسی علائم سوزش کارت گرافیک و علل آن پرداختیم. ما همچنین روش هایی برای جلوگیری از سوختن کارت گرافیک ارائه کردیم.

شاید مهم ترین عاملی که می تواند به کارت گرافیک آسیب برساند داغ شدن بیش از حد آن باشد که با کار نکردن فن، نبود تهویه هوا و وجود گرد و غبار روی آن تشدید می شود. با رفع این موانع می توانید تا حد امکان از آسیب دیدن کارت گرافیک و سایر سخت افزارهای کامپیوتر خود جلوگیری کنید.


خرید کارت گرافیک

شما می توانی برای خرید انواع کارت گرافیک با بهرتین قیمت و نازل ترین خدمات پس از فروس به وب سایت امارات رایان مراجعه کنید.

آخرین مطالب وبلاگ
21 / 04 / 1403

ویژگی های هارد وسترن دیجیتال

21 / 04 / 1403

چرا خرید هارد وسترن دیجیتال بهترین انتخاب است؟

21 / 04 / 1403

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

21 / 04 / 1403

تجهیزات شبکه چیست؟

21 / 04 / 1403

قیمت کم باکس

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

26 / 12 / 1402

نحوه نامگذاری روترهای میکروتیک

24 / 12 / 1402

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

سبد خرید