عنوان مطلب وبلاگ

انتشار توسط امارات رایان

04 / 11 / 1402

نشانه های خرابی مادربرد

نشانه های خرابی مادربرد

نشانه های خرابی مادربرد

مادربرد در حال مرگ یکی از بدترین مشکلات سخت افزاری است. از آنجایی که تمام قسمت های اصلی کامپیوتر از طریق مادربرد به یکدیگر متصل هستند، هر گونه مشکل در آن به معنای از بین رفتن کارایی کل سیستم خواهد بود. اگرچه تشخیص مادربرد در حال مرگ کار آسانی نیست، اما در زیر علائم این موضوع را ارائه خواهیم کرد.

تشخیص مشکل داشتن یا نداشتن مادربرد

قبل از تایید مرگ مادربرد، باید بدانیم که آیا مشکل اصلی مربوط به پیکربندی و تنظیمات است یا خیر. البته اول از همه، همه قسمت ها باید با هم هماهنگ باشند. اما طبیعتاً اگر برای مدت طولانی بدون هیچ مشکلی از رایانه استفاده می کنید، اما به طور ناگهانی مثلاً سیستم روشن نمی شود، ممکن است مشکل اصلی مربوط به خود مادربرد باشد. برای تأیید این موضوع، به دنبال علائم زیر باشید:


بوق کامپیوتر بعد از روشن شدن

صداهای بیپینگ انواع مختلفی از مادربرد کامپیوتر شنیده می شود که هر کدام نشان دهنده مشکلی منحصر به فرد در مادربرد کامپیوتر است. صدای بوق از مادربرد رایانه نیز به این دلیل است که وقتی رایانه روشن و بوت می شود یا هنگام تنظیم مجدد، بایوس سیستم سخت افزار سیستم را با عملکردی به نام POST آزمایش می کند تا بفهمد آیا همه قطعات به درستی وصل شده اند یا خیر. در این حالت اگر سیستم شما با مشکل مواجه شود، POST یک پیغام خطا به بایوس می فرستد که یک بوق است.

به گفته سازنده مادربرد، این بوق ها معانی مختلفی دارند. در اینترنت به گفته سازنده مادربرد سیستم می توانید به معنای بوق دریافتی پی ببرید و متوجه شوید که آیا این بوق نشان دهنده مشکل جدی مادربرد است یا خیر. اما اگر سیستم به طور ناگهانی خاموش شود و تلاش شما برای روشن شدن جواب ندهد، ممکن است مادربرد آسیب ببیند، اما در بیشتر مواقع قبل از مرگ مادربرد با چنین بوق هایی مواجه می شوید.


چراغ های مادربرد

چراغ های LED تعبیه شده در مادربرد می توانند اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهند. اکثر مادربردهای جدید دارای چهار LED قرمز هستند که دارای برچسب هستند. چراغ BOOT مربوط به مشکلات هارد یا حافظه SSD، چراغ VGA مربوط به مشکلات کارت گرافیک، چراغ DRAM مربوط به رم و در نهایت نور CPU به طور طبیعی مربوط به پردازنده کامپیوتر است. اگر بررسی این قطعات مشکلات سیستم را حل نکرد، به احتمال زیاد مشکل اصلی از خود مادربرد است.


آسیب فیزیکی به مادربرد

طبیعتاً اگر مادربرد از نظر فیزیکی آسیب ببیند، ممکن است دیگر به درستی کار نکند. هر مادربرد دارای چندین قطعه کوچک و بزرگ است که هر کدام ممکن است با کوچکترین ضربه ای از کار بیفتند. تشخیص مواردی مانند نفوذ آب یا اتصال کوتاه بسیار سخت است، اما تغییر رنگ یا علائم سوختگی به راحتی قابل تشخیص است.

بنابراین، در مجموع، همیشه از محکم بودن پیچ ها و محل قرارگیری مادربرد در کیس اطمینان حاصل کنید. همچنین گاهی اوقات بهتر است مادربرد را از کیس خارج کرده و دوباره در کیس قرار دهید و سپس بررسی کنید که آیا سیستم روشن می شود یا خیر. اگر گرد و غبار روی مادربرد زیاد است، آن را تمیز کنید.


باتری CMOS جدید پاسخ نمی دهد.

قبل از تایید مرگ مادربرد، بهتر است باتری CMOS را تعویض کنید. گاهی اوقات شارژ شدن این باتری باعث بروز مشکلاتی برای مادربرد می شود. معمولا اکثر مادربردها با باتری CR2032 سازگار هستند و پس از تعویض باتری، سیستم را روشن کنید تا ببینید مشکل حل شده است یا خیر.


عدم تعویض رم و کارت گرافیک

گاهی اوقات روشن نشدن سیستم به دلیل مشکل رم یا کارت گرافیک است. بنابراین در چنین شرایطی توصیه می شود کارت گرافیک را حذف کرده و تنها یک قطعه رم را نگه دارید. اگر سیستم همچنان روشن نشد، رم مورد نظر را تعویض کنید. اگر در این شرایط بوت نمی شود، به احتمال زیاد مشکل اصلی مربوط به خود مادربرد است.


قطعات کار در صورت استفاده با مادربرد دیگر

طبیعتا انجام این تست اصلا آسان نیست زیرا باید از مادربرد دیگری با قطعات فعلی استفاده کنید. اما اگر به مادربرد دیگری دسترسی دارید، می توانید این روش را نیز امتحان کنید. البته در چنین شرایطی استفاده از منبع تغذیه دیگری توصیه می شود.


در صورت حذف قطعات اضافی، سیستم روشن نمی شود.

راه دیگر برای یافتن منبع مشکل دور انداختن قطعات اضافی است. یعنی فقط پردازنده و خنک کننده، رم و ماژول پاور را نگه دارید و سعی کنید با این قطعات سیستم را روشن کنید. اگر سیستم در چنین شرایطی بوت نشود، ممکن است با بوق های هشدار دهنده یا چراغ های LED روی مادربرد مواجه شوید. اما اگر این سیستم را روشن کرد، سپس قطعات را یکی یکی اضافه کنید و با اضافه شدن هر کدام از این قسمت ها، دوباره سیستم را روشن کنید تا ببینید مشکل اصلی کدام قسمت است. اما به طور طبیعی، اگر سیستم در همان مرحله اول روشن نشود، به احتمال زیاد مشکل اصلی مربوط به مادربرد است.


حرف پایانی

تشخیص خرابی مادربرد کار بسیار دشواری است. به همین دلیل بسیاری از کاربران ترجیح می دهند کامپیوتر خود را به تعمیرکار حرفه ای نشان دهند که معمولاً قادر به تشخیص سریع چنین مشکلاتی هستند. اگر مشکل مادربرد چندان جدی نباشد و مثلا خرابی مربوط به یکی از تراشه های آن باشد، احتمالا تعمیرکار متخصص می تواند این مشکل را برطرف کند. اما از طرف دیگر، اگر مشکل مادربرد بسیار جدی است، باید به فکر تعویض آن باشید.

آخرین مطالب وبلاگ
21 / 04 / 1403

ویژگی های هارد وسترن دیجیتال

21 / 04 / 1403

چرا خرید هارد وسترن دیجیتال بهترین انتخاب است؟

21 / 04 / 1403

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

21 / 04 / 1403

تجهیزات شبکه چیست؟

21 / 04 / 1403

قیمت کم باکس

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

26 / 12 / 1402

نحوه نامگذاری روترهای میکروتیک

24 / 12 / 1402

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

سبد خرید