تصویر بنر 18 ماه ضمانت برای محصولات موبایل تصویر بنر 18 ماه ضمانت برای محصولات کامیپوتر

راهکار نرم افزاری قبل از تعمیر هارد اینترنال

انتشار توسط خرید هارد از فروشگاه اینترنتی امارات رایان

28 / 07 / 1403

راهکار نرم افزاری قبل از تعمیر هارد اینترنال

بروز مشکلات مختلف برای هارد دیسک های داخلی کامپیوتر و لپ تاپ اجتناب ناپذیر است اما اکثر کاربران در مواجهه با این مشکلات تنها به مشکلات سخت افزاری فکر می کنند و به دنبال تعمیر هارد دیسک داخلی هستند.

در حالی که اکثر مشکلات مربوط به هاردهای اینترنال با کمک روش ها و امکانات نرم افزاری که در ویندوز در نظر گرفته می شود قابل حل است. برای تعمیر هارد اینترنال چه روش های نرم افزاری را می شناسید؟

در این مقاله می خواهیم با چند روش ساده و آسان برای تعمیر هارد داخلی کامپیوتر آشنا شویم. همچنین به معرفی چند نرم افزار معروف که برای این منظور ارائه شده است می پردازیم. اگر شما نیز با مشکلات هارد اینترنال مواجه هستید و می خواهید هارد دیسک خود را بدون حذف آن از کامپیوتر تعمیر کنید، با ما همراه باشید تا این روش ها را بیاموزیم.


مشکلات مربوط به هارد دیسک داخلی

ممکن است مشکلات مختلفی برای هارد دیسک داخلی کامپیوتر ایجاد شود. علت این مشکلات تمام شدن عمر هارد دیسک است و یا ممکن است هارد داخلی کامپیوتر یا لپ تاپ بر اثر عوامل مختلف نرم افزاری و سخت افزاری آسیب ببیند.

در این بخش، برخی از مشکلات رایج برای هارد دیسک داخلی کامپیوتر را بررسی می کنیم:

خرابی هارد داخلی

دلایل مختلفی مانند معیوب بودن درایو، خطای کاربر، قطع برق، مشکلات نرم افزاری و ... می تواند باعث خرابی هارد داخلی کامپیوتر شود.

این خرابی ممکن است عواقبی مانند خرابی سیستم عامل، از بین رفتن اطلاعات مهم و خرابی کامل هارد کامپیوتر را به همراه داشته باشد. در این صورت لازم است هارد داخلی کامپیوتر تعمیر شود.

گرمای بیش از حد

تهویه ضعیف داخل کیس کامپیوتر یا وجود گرد و غبار روی سخت افزار داخل آن می تواند باعث داغ شدن هارد داخلی کامپیوتر شود.

این باعث از کار افتادن درایو می شود. یکی از علائم داغ شدن بیش از حد هارد داخلی صدای نویز و کلیک های پی در پی است که از هارد شنیده می شود.

در این صورت لازم است هارد دیسک را باز کرده و به طور طبیعی خنک کنید. در غیر این صورت ممکن است برد آن آسیب دیده و مجبور به تعمیر برد هارد داخلی شوید.

ویروس هارد

آسیب دیدن ویروس ها و بدافزارها از جمله رایج ترین مشکلات هارد دیسک داخلی کامپیوتر است. این آسیب ها می تواند منجر به بروز بدسکتور در هارد و از بین رفتن فایل ها و اطلاعات آن شود. بنابراین تعمیر هارد اینترنال موضوع مهمی در این مورد است.

استفاده از نرم افزارهای مختلف آنتی ویروس نیز به عنوان راه حل اصلی برای حذف بدافزار از هارد داخلی در نظر گرفته می شود.

10 نرم افزار برای تعمیر هارد اینترنال

برای تعمیر هارد اینترنال کامپیوتر نرم افزارها و ابزارهای مختلفی ارائه شده است که در این قسمت به معرفی برخی از مهمترین آنها می پردازیم.

بیشتر این نرم افزارها را می توان برای بازیابی اطلاعات هارد داخلی استفاده کرد.

دریل دیسک

نرم افزار Disk Drill یکی از پرکاربردترین برنامه ها برای بازیابی و تعمیر هارد داخلی است.

با کمک این برنامه می توان انواع مشکلات سیستم فایل، خرابی های مکانیکی، نفوذ ویروس و بدافزار و سایر مشکلات مربوط به هارد داخلی را شناسایی کرد. همچنین این برنامه از الگوریتم هوشمندی برای اسکن پیشرفته درایوها استفاده می کند و می تواند در شرایط خرابی مختلف اطلاعات هارد دیسک را بازیابی کند.

Paragon Partition Manager

برای تعمیر بدسکتورهای هارد داخلی و بازیابی اطلاعات آن، برنامه دیگری به نام Paragon Partition Manager توسط بسیاری از کاربران توصیه می شود.

این برنامه همچنین سلامت فیزیکی هارد را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل توسط نرم افزار آن را حل می کند. این برنامه همچنین برای انتقال سیستم عامل، مشکلات دیسک بوت و غیره استفاده می شود.

اسکن HDD

برنامه HDD Scan یک نرم افزار تعمیر هارد داخلی با قابلیت اسکن و نظارت بر سلامت هارد داخلی می باشد. این برنامه به کاربر این امکان را می دهد که در صورت داغ شدن بیش از حد هارد، اقدامات لازم را برای خنک کردن هارد انجام دهد.

تست دیسک

Testdisk نمونه دیگری از نرم افزار تعمیر هارد داخلی است که قابلیت بازیابی اطلاعات و اسکن هارد دیسک را دارد.

با کمک این برنامه می توان پارتیشن های حذف شده و مشکل دار در هارد داخلی را بازیابی کرد و مشکلات مربوط به بدسکتورهای هارد داخلی را نیز با این روش حل کرد. این ابزار از فایل سیستم های NTFS و FAT پشتیبانی می کند.

آمار دایرکتوری ویندوز

برنامه Windows Directory Statistics یا به اختصار WinDirStat یک برنامه نظارت بر وضعیت هارد دیسک است. با کمک این برنامه می توانید وضعیت سلامت هارد داخلی را بررسی کرده و در صورت نیاز عملیات تعمیر هارد را شروع کنید.

MiniTool Partition Wizard

نرم افزار MiniTool Partition Wizard یکی از بهترین نرم افزارهای تعمیر هارد اینترنال به خصوص برای برنامه های شبیه سازی می باشد. کلون کردن هارد به معنای انتقال فایل های سیستم عامل پس از تعویض هارد دیسک است.

همچنین این برنامه یکی از بهترین ابزارها برای رفع مشکل عدم شناسایی هارد داخلی است. این مشکل به خصوص هنگام تعویض هارد دیسک و نصب آن بر روی یک سیستم جدید رخ می دهد. علاوه بر این، شناسایی بد سکتورها و بازیابی پارتیشن های سخت داخلی حذف شده نیز از ویژگی های این برنامه است.

CloneZilla

CloneZilla یک نرم افزار منبع باز تعمیر هارد دیسک داخلی است که بیشتر به دلیل قابلیت تصویربرداری و شبیه سازی هارد داخلی شناخته شده است.

در حالی که کاربرد دیگر این برنامه تعمیر هارد داخلی و تهیه نسخه پشتیبان از محتویات هارد مشکل دار است. این برنامه کاملا رایگان است و می توانید بدون هیچ هزینه ای از آن استفاده کنید.

SeaTools

نمونه دیگری از نرم افزار تعمیر هارد داخلی SeaTools نام دارد. این برنامه در دو نسخه برای محیط ویندوز و داس تهیه شده است.

نسخه ویندوز دارای محیط کاربرپسندتر و دستورات پیشرفته برای بازیابی اطلاعات و عیب یابی هارد داخلی است. همچنین قابلیت اسکن سریع هارد داخلی و یافتن خطاهای مختلف در این برنامه در نظر گرفته شده است.

CheckDisk

CheckDisk یک نرم افزار رایگان تعمیر هارد اینترنال است که هارد دیسک ها، هارد اکسترنال و CD/DVD های شما را از نظر خطاها و بدسکتورها اسکن می کند.

این نرم افزار دارای دو حالت اسکن استاندارد و کامل است که حالت دوم جامع تر است و امکان تشخیص بدسکتورها را فراهم می کند.

می‌توانید این برنامه را طوری تنظیم کنید که پس از راه‌اندازی مجدد سیستم، درایو خود را تعمیر کند، مانند نحوه راه‌اندازی ابزار chkdsk در ویندوز. کار با این برنامه راحت تر از chkdsk است زیرا رابط کاربری مناسبی دارد.

دستیار پارتیشن AOMEI

این برنامه برای تعمیر هارد داخلی و مدیریت پارتیشن های سیستم استفاده می شود. همچنین از دیگر ویژگی های این برنامه می توان به شبیه سازی دیسک در حین انتقال هارد، مدیریت تنظیمات انتقال سیستم عامل، تشخیص بد سکتور و ... اشاره کرد.

البته با تعمیر بدسکتورهای هارد داخلی و حذف آنها، این نرم افزار قابلیت خاصی را در اختیار کاربر قرار نمی دهد. برای این منظور می توانید از ابزارهایی مانند chkdsk استفاده کنید.


آموزش تعمیر هارد اینترنال

روش های مختلفی برای تعمیر هارد دیسک داخلی ارائه شده است. هر یک از این راه حل ها را می توان در شرایط مختلف انجام داد.

روش های تعمیر هارد دیسک

در ادامه چند روش تعمیر هارد کامپیوتر را توضیح می دهیم:


1. استفاده از آنتی ویروس

یکی از مشکلات رایج در هارد کامپیوترها ویروس آن است. برای حل این مشکل می توانید از آنتی ویروس های مختلف استفاده کنید.

البته کاربران ویندوز می توانند از قابلیت Windows Defender در خود ویندوز استفاده کنند. این ابزار به کاربر اجازه می دهد تا هارد داخلی را اسکن کرده و بدافزار را شناسایی کند.


2. استفاده از ابزار تعمیر هارد داخلی

روش دیگر استفاده از نرم افزار تعمیر هارد داخلی است. قبلا این نرم افزارها را معرفی کرده ایم. بسیاری از این برنامه ها علاوه بر تعمیر هارد، امکانات دیگری مانند بازیابی اطلاعات، شناسایی بدسکتورها، نظارت بر وضعیت هارد و ... را در اختیار کاربر قرار می دهند.


3. درایورها و سیستم عامل ها را به روز کنید

گاهی اوقات مشکلات هارد دیسک به دلیل خرابی درایورها و سیستم عامل ها ایجاد می شود. برای تعمیر هارد اینترنال در این شرایط می توانید درایورها و فریمورهای مورد نیاز را مجددا نصب یا آپدیت کنید.


4. بررسی اتصال هارد دیسک

هارد داخلی دارای دو نوع کابل برق و اتصال کابل SATA می باشد. این کانکتورها به مادربرد کامپیوتر متصل می شوند. اگر هیچ یک از روش های نرم افزاری فوق برای تعمیر هارد داخلی کار نکرد، ممکن است مشکل هارد مربوط به اتصالات آن باشد.

بنابراین پیشنهاد می کنیم این اتصالات را بررسی کرده و هارد دیسک خود را به کامپیوتر دیگری متصل کنید تا از صحت آنها مطمئن شوید. در این صورت، اگر مشکل از کامپیوتر یا اتصالات آن باشد، هارد دیسک در سیستم دیگری به درستی کار می کند.


5. فرمت کردن هارد دیسک داخلی

در نهایت به عنوان آخرین گزینه، اگر اطلاعات مهمی روی هارد کامپیوتر خود ندارید، پیشنهاد می کنیم هارد کامپیوتر خود را فرمت کنید تا هارد دیسک را تعمیر کرده و خطاهای آن را برطرف کنید. با انجام این کار تمامی مشکلات نرم افزاری سخت و بد سکتورها و همچنین خرابی داده ها از بین می رود.

این روش برای کاربرانی که از ویندوز استفاده می کنند توصیه می شود زیرا امکان فرمت و حذف پارتیشن های مختلف به صورت جداگانه وجود دارد.


6. استفاده از خدمات بازیابی هارد

اگر اطلاعات مهمی در مورد هارد کامپیوتر خود دارید و با روش های نرم افزاری معرفی شده در اینجا نتوانستید مشکل هارد کامپیوتر خود را حل کنید یا نرم افزار بازیابی هارد کار نکرد، می توانید از خدمات بازیابی هارد کامپیوتر که توسط برخی شرکت ها ارائه می شود کمک بگیرید. .

شرکت آونگ که تامین کننده هاردهای اینترنال ساخت شرکت غربی در ایران می باشد به مدت شش ماه خدمات بازیابی هارد کامپیوتر را بصورت رایگان در اختیار مشتریان خود قرار داده است.


حرف پایانی

اگر می خواهید خطاهای هارد دیسک خود را برطرف کنید، به طور منظم از محتویات هارد دیسک خود نسخه پشتیبان تهیه کنید یا سلامت هارد دیسک رایانه خود را کنترل کنید، برخی از برنامه های تعمیر هارد دیسک داخلی کامپیوتر وجود دارند که می توانند در این راه به شما کمک کنند.

با استفاده از این برنامه ها می توانید به راحتی خودتان هارد اینترنال کامپیوتر را تعمیر کنید و مشکلات احتمالی مانند خرابی سکتور هارد، حذف ناخواسته فایل ها و اطلاعات، عدم شناسایی هارد داخلی توسط کامپیوتر و ... را برطرف کنید.


خرید هارد

شما می توانید برای خرید هارد با بهترین قیمت و نازل ترین خدمات پس از فروش به وب سایت امارات رایان مراجعه کنید.

نماد دسته بندی

جدیدترین مقالات بلاگ

01 / 08 / 1403
تحولی در امنیت: معرفی نسل جدید NVR های هوشمند داهوا
30 / 07 / 1403
راهنمای فرمت هارددرایو ویندوز
29 / 07 / 1403
مقایسه هارددیسک های 500 گیگابایتی معروف بازار
28 / 07 / 1403
راهکار نرم افزاری قبل از تعمیر هارد اینترنال
26 / 07 / 1403
همکاری اینتل و AMD برای تقویت x86 و رقابت با ARM
25 / 07 / 1403
چرا هارد دیسک‌ها خراب می‌شوند؟ 11 دلیل و راهکار
24 / 07 / 1403
بررسی تخصصی هارد سیگیت Exos و هارد سیگیت IronWolf Pro
01 / 07 / 1403
ویژگی های هارد وسترن دیجیتال
سبد خرید