عنوان مطلب وبلاگ

انتشار توسط امارات رایان

25 / 10 / 1402

بهترین رم DDR4

بهترین رم DDR4

بهترین رم DDR4 

خرید بهترین رم برای ارتقاء رایانه ممکن است به اندازه انتخاب یک CPU یا کارت گرافیک دشوار نباشد. دلیلش هم این است که مشخصات و پارامترهای رم در مقایسه با کارت گرافیک یا سی پی یو محدودتر است و تنوع بازار نسبتاً کمتر است.

با این حال، انتخاب رم مناسب برای برنامه مورد نظر شما بسیار مهم است. استانداردهای رم کامپیوتر بر اساس سری های ساخت تقسیم بندی می شوند و استاندارد DDR4 قبل از رونمایی از رم DDR5 به عنوان آخرین استاندارد رم کامپیوتر شناخته می شد. اما سوال اصلی این است که بهترین رم DDR4 کدام است؟

در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و شما را در خرید رم کامپیوتر مناسب راهنمایی کنیم.

اگر قصد ارتقا رم کامپیوتر خود را دارید و استاندارد DDR4 را انتخاب کرده اید، قبل از خرید باید یک سری نکات را در نظر بگیرید و با توجه به نیاز و بودجه خود اقدام به خرید کنید. برای راهنمایی های بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


منظور از رم DDR4 چیست؟

کامپیوترها از نوعی رم به نام SDRAM (حافظه دسترسی تصادفی دینامیک سنکرون) استفاده می کنند. DRAM سنکرون در واقع با فرکانس پردازنده CPU همگام می شود. SDRAM در طول زمان بهبود یافته است و مزایایی مانند مصرف انرژی کمتر، سرعت انتقال سریعتر و انتقال داده با ثبات تر را ارائه می دهد.

DDR4 SDRAM استاندارد فعلی حافظه رم در کامپیوترهای امروزی است. DDR4 مخفف Double Data Rate 4 و چهارمین نسل از فناوری DDR است که جایگزین SDR (Single Data Rate) SDRAM شده است.

DDR4 سرعت انتقال داده سریعتر، ظرفیت بیشتر و ولتاژ کمتری نسبت به نسل قبلی دارد.

نکته مهم در مورد استانداردهای رم این است که حافظه رم کامپیوتر از ویژگی Backwards پیروی نمی کند، به عبارت دیگر تعداد پین ها، ولتاژ کاری و ضریب فرم هر نسل رم با نسل قبلی متفاوت است و به همین دلیل رم DDR4 است. ماژول هایی را نمی توان روی اسلات هایی نصب کرد که برای DDR3 طراحی شده، نصب می شوند.

بنابراین توصیه می کنیم قبل از خرید رم برای کامپیوتر خود، قابلیت های سیستم و ویژگی های اسلات های مادربرد خود را بررسی کنید.


برای انتخاب بهترین رم DDR4 به چه نکاتی باید توجه کرد؟

رم کامپیوتر جزء مهمی برای اجرای برنامه ها و بازی های مختلف است. مسلم است که سرعت و ظرفیت RAM عملکرد کامپیوتر را در اجرای برنامه هایی که نیاز به ذخیره موقت داده ها دارند، تعیین می کند.

اکثر برنامه های گرافیکی، نرم افزارهای ویرایش و ویرایش، بازی های ویدئویی سنگین و ... از این دست برنامه ها هستند که باید در حین اجرا یک سری اطلاعات را به طور موقت ذخیره کنند و در عین حال سرعت یادآوری این اطلاعات نیز بالا باشد.

استاندارد DDR4 یک استاندارد رایج و پرکاربرد است که تقریبا برای تمامی برنامه ها و بازی های امروزی مناسب است. با این حال، در مقایسه با بهترین رم DDR5 که اخیراً رونمایی شده، رنگ پریده است. برای انتخاب بهترین رم های DDR4 باید یک سری نکات را در نظر داشت که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

ظرفیت حافظه

از دید بسیاری از کاربران، 16 گیگابایت حافظه در حال حاضر برای بسیاری از برنامه ها مناسب است. برنامه ها و بازی های جدید به طور مداوم در حال توسعه هستند و به مرور زمان برای اجرای آنها به رم بیشتری نیاز است.

درست مانند مانیتورها یا کارت های گرافیک که زمانی رزولوشن 1080p برای آنها رایج بود، اما امروزه تقریباً همه آنها از وضوح 4k پشتیبانی می کنند.

بنابراین برای اجرای همزمان چند برنامه به خصوص اگر در بین آنها برنامه های گرافیکی سنگین یا بازی های ویدیویی وجود داشته باشد، 32 گیگابایت حافظه رم توصیه می شود.

سرعت رم

منظور از سرعت RAM فرکانس RAM است که تعداد فرآیندهای خواندن و نوشتن داده ها را در واحد زمان تعیین می کند. فرکانس رم بر حسب مگاهرتز اندازه گیری می شود و بعد از استاندارد DDR4 نوشته می شود. برای مثال رم DDR4-2400 فرکانس 2400 مگاهرتز دارد و این سرعت رم است.

البته سرعت رم برای دسترسی سریعتر به اطلاعات ذخیره شده در حافظه رم بسیار مهم است. این موضوع برای انتخاب بهترین رم DDR4 برای بازی اهمیت ویژه ای دارد زیرا در اپلیکیشن های بازی هر چه سرعت دسترسی به اطلاعات بازی بیشتر باشد، تجربه بازی روانتر و بدون معطلی برای کاربر است.

مصرف برق

مصرف برق یکی از عواملی است که با توسعه استانداردهای جدید رم پیشرفت چشمگیری داشته است. به عنوان مثال با توسعه استاندارد DDR4 مصرف برق نسبت به استاندارد قبلی DDR3 حدود 40 درصد کاهش یافت و هر ماژول رم تنها با 1.2 ولت می تواند کار کند.

این موضوع برای انتخاب بهترین رم لپ تاپ DDR4 اهمیت ویژه ای دارد زیرا مدیریت مصرف انرژی در لپ تاپ هایی که از باتری استفاده می کنند می تواند مدت زمان استفاده را با شارژ کامل باتری افزایش دهد.

تعداد کانال ها

ممکن است هنگام جستجوی بهترین رم DDR4 با عبارت رم تک کاناله و دو کاناله برخورد کرده باشید. بسیاری از مادربردهای جدید از رم دو کاناله پشتیبانی می کنند. به این ترتیب امکان تبادل داده های ذخیره شده در رم با CPU از طریق دو کانال به صورت موازی و خواندن و نوشتن روی دو استیک رم به صورت همزمان امکان پذیر است.

این ویژگی باعث افزایش پهنای باند RAM می شود. حالت دو کاناله را می توان به طور خودکار در بسیاری از مادربردهای جدید فعال کرد.

وقتی روی مادربردی که چهار اسلات دارد از دو استیک رم استفاده می کنید، اگر رم ها به صورت موازی نصب شوند، از یک کانال استفاده می کنند، اما اگر به صورت متقارن نصب شوند، در واقع حالت دو کاناله فعال می شود. اکثر اسلات های رم روی مادربردها دارای کد رنگی هستند تا اتصال ماژول ها را آسان کنند.

زمان سنجی

سرعت یا فرکانس رم به تنهایی برای توصیف عملکرد آن کافی نیست. عامل دیگری به نام زمان بندی وجود دارد که اساساً تاخیر RAM را قبل از اجرای دستور نشان می دهد.

زمان بندی حافظه رم به صورت مجموعه ای از دنباله اعداد مانند 16-18-18-32 روی برچسب آن که توسط سازنده مشخص شده نوشته می شود.

هر عدد روی این برچسب نشان دهنده نتایج یک آزمایش است. به همین دلیل، ممکن است مقایسه ماژول های رم بر اساس زمان بندی دشوار باشد. زمان بندی برای کسانی که می خواهند به صورت دستی رم کامپیوتر خود را اورکلاک کنند بسیار مهم است.

اورکلاک کردن

اورکلاک رم یکی از اقداماتی است که معمولا گیمرها برای افزایش سرعت کلاک رم کامپیوتر انجام می دهند. رم های جدید به خصوص مدل هایی که جزو بهترین رم های DDR4 هستند، امکان اورکلاک دستی را به راحتی و بدون نیاز به تغییر تنظیمات بایوس در اختیار کاربران قرار داده اند.

تعداد اسلات ها

یکی دیگر از عوامل مهم در خرید بهترین رم DDR4 توجه به تعداد اسلات های روی مادربرد و انتخاب رم بر اساس آن است. رم های کامپیوتر معمولا به صورت جفت یا چهارتایی هستند، اما تعداد اسلات های روی مادربرد برای این ترکیب مهم است.

رایانه های رومیزی معمولاً دارای چهار اسلات رم هستند، در حالی که لپ تاپ ها معمولاً دارای دو اسلات هستند. اگر قصد دارید رم رایانه خود را ارتقا دهید، سعی کنید ترکیبی را انتخاب کنید که کمترین تعداد اسلات را اشغال کند.

به عنوان مثال می توانید به جای خرید 4 رم 8 گیگابایتی، 2 رم 16 گیگابایتی را روی رایانه نصب کنید و 2 اسلات را خالی نگه دارید تا در آینده امکان ارتقا رم بیشتری وجود داشته باشد.


خرید رم DDR4

شما می توانید برای خرید انواع رم و گرافیک کامپیوتر و سایر تجهیزات مورد نیاز به وب سایت امارات رایان مراجعه کنید.

آخرین مطالب وبلاگ
21 / 04 / 1403

ویژگی های هارد وسترن دیجیتال

21 / 04 / 1403

چرا خرید هارد وسترن دیجیتال بهترین انتخاب است؟

21 / 04 / 1403

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

21 / 04 / 1403

تجهیزات شبکه چیست؟

21 / 04 / 1403

قیمت کم باکس

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

26 / 12 / 1402

نحوه نامگذاری روترهای میکروتیک

24 / 12 / 1402

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

سبد خرید