عنوان مطلب وبلاگ

انتشار توسط امارات رایان

04 / 03 / 1402

تفاوت هارد اینترنال و هارد اکسترنال

تفاوت هارد اینترنال و هارد اکسترنال

تفاوت هارد اینترنال و هارد اکسترنال

در حال حاضر، هاردها به طور کلی به دو دسته هاردهای داخلی (Internal) و خارجی (External) تقسیم می‌شوند و هر یک از این هاردها دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند. در اینجا سعی شده است تا با بررسی فرق بین هارد داخلی و خارجی، به شما در تشخیص گزینه متناسب با نیاز خود کمک شود. پس از تشخیص هارد متناسب با نیاز خود، می‌توانید بهترین هاردها را با کیفیت بالا و قیمت مناسب از سایت‌های فروشگاهی معتبر خریداری کنید. 

 

فرق بین هاردهای داخلی و خارجی


برای مقایسه انواع هارد، تفاوت‌های هارد داخلی و خارجی را در زمینه‌های مختلفی بررسی می‌کنیم. در ادامه این متن، این هاردها را از نظر سرعت انتقال داده، نحوه نصب، محل قرارگیری، ظرفیت و امنیت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

۱. سرعت انتقال داده:

همانطور که میدانید، هارد دیسک های اینترنال، هارد دیسک هایی هستند که در داخل لپ تاپ یا کامپیوتر شما نصب شده‌اند و هارد دیسک های اکسترنال، هارد دیسک هایی هستند که با امکان حمل و جابجایی به راحتی می‌توانید به سیستم خود متصل کنید.

یک نکته مهم در مورد این دو نوع هارد، این است که برخی از افراد فکر می‌کنند که یکی از دو نوع هارد اکسترنال و اینترنال، SSD و دیگری HDD است. در صورتی که هر دوی این نوع هارد دیسک ها می‌توانند از نوع HDD یا SSD باشند؛ اما تفاوت اصلی بین این دو، در نحوه‌ی اتصالشان با سیستم شماست. اتصال هارد اینترنال از طریق کابل SATA و اتصال هارد اکسترنال از طریق کابل USB یا Firewire صورت می‌گیرد. به دلیل اینکه سرعت انتقال داده در کابل SATA بیشتر از کابل‌های Firewire و USB است، سرعت انتقال داده در هاردهای اینترنال نیز بیشتر از هاردهای اکسترنال است.

2. نحوه نصب:
نصب هارد اکسترنال نسبت به هارد اینترنال بسیار ساده‌تر است. برای نصب هارد اکسترنال، تنها کافی است سخت افزار مورد نظر را از طریق کابل USB به درگاه USB سیستم مورد نظر وصل کنید. پس از اتصال، هارد اکسترنال آماده بهره برداری و استفاده است.

اما نصب هارد اینترنال دارای پیچیدگی بیشتری است. برای نصب هارد اینترنال، ابتدا باید آن را در جایگاه مناسب درون کیس یا قاب لپ‌تاپ قرار داده و جای آن را فیکس کنید. سپس با استفاده از کابل‌های SATA، هارد خود را به مادربرد متصل کنید.

3. محل قرارگیری:
هارد اکسترنال به هاردهایی گفته می‌شود که به صورت بیرونی و از طریق کابل‌های مخصوص به سیستم مورد نظر متصل می‌شوند و دارای قابلیت جابجایی هستند. در مقابل، هاردهای اینترنال در داخل کیس یا قاب لپ‌تاپ قرار دارند و به مادربرد متصل می‌شوند. بنابراین، یکی از تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع هارد، محل قرارگیری آنهاست.

4. ظرفیت:
با توجه به نوع استفاده و نیازهای متغیر، نمی‌توان گفت کدام نوع از هاردها دارای بیشترین ظرفیت هستند. با این حال، اگر به بررسی نسبی ظرفیت این هاردها بپردازیم، می‌توانیم بگوییم که هاردهای اینترنال نسبت به هاردهای دیگر، دارای ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری هستند. بدین معنا که این هاردها در مقایسه با سایر هاردها، می‌توانند حجم بیشتری از داده‌ها را در خود ذخیره کنند. به همین دلیل، در بسیاری از کامپیوترهای شخصی و سرورهای اینترنتی، از هاردهای اینترنال برای ذخیره سازی داده‌ها استفاده می‌شود.

5. امنیت:

گزینه بعدی که باید بررسی شود، امنیت اطلاعات است. هاردهای اینترنال در داخل سیستم شما قرار دارند و به مادربرد کامپیوتر متصل می‌شوند. بنابراین، در صورت دسترسی شخص غیرمجاز به سیستم، به آسانی می‌تواند به اطلاعات شما که روی هارد داخلی ذخیره شده است، دسترسی پیدا کند. از طرفی، هاردهای اکسترنال با دارا بودن قابلیت جابجایی بالا، اجازه می‌دهند تا پس از ذخیره سازی اطلاعات، به راحتی آن را از سیستم خود جدا کرده و به هر جایی که به نظر خود دارای امنیت بالاتری است، منتقل کنید. با انجام این کار، حتی در صورت دسترسی شخص غیرمجاز به سیستم، نمی‌توان به اطلاعات شما دسترسی پیدا کرد.

هارد اینترنال یا اکسترنال: کدام بهتر است؟

با خواندن این مطلب، شما با ویژگی‌های هر یک از دستگاه‌های هارد اینترنال و اکسترنال آشنا شدید و می‌توانید تفاوت‌های آن‌ها را درک کنید. هر یک از این دستگاه‌ها برتری‌های خاص خود را نسبت به نوع دیگر دارند. برای تشخیص این که کدام یک از این هاردها برای شما مناسب‌تر است، باید نیازها و انتظارات خود را مشخص کنید. 

اگر به دنبال امنیت بیشتر، قابلیت جابجایی بالاتر و سهولت در نصب و استفاده هستید، هاردهای اکسترنال مناسب‌تر هستند. با استفاده از هاردهای اکسترنال، می‌توانید پس از ذخیره سازی اطلاعات، آن‌ها را به راحتی از سیستم خود جدا کرده و به هر جایی که از نظر شما امنیت بالاتری دارد، منتقل کنید. به این ترتیب، شخصی که به سیستم شما دسترسی پیدا کرده است، نمی‌تواند به اطلاعاتتان دسترسی پیدا کند.

اگر به دنبال سرعت بالای انتقال داده و ظرفیت نسبی بیشتری هستید، استفاده از هاردهای اینترنال برای شما مناسب‌تر است. با یک بار نصب هارد اینترنال، می‌توانید از سرعت بالای انتقال داده بهره ببرید و همچنین به ظرفیت بیشتری نسبت به هاردهای اکسترنال دسترسی پیدا کنید. 

به هر حال، انتخاب بین هارد اینترنال و اکسترنال، بستگی به نیازها و شرایط شما دارد و باید با دقت و با توجه به اولویت‌های خود، تصمیم گیری کنید.


نتیجه گیری

در پایان، باید تأکید کرد که هر یک از هاردهای اکسترنال و اینترنال دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود هستند و انتخاب بهترین نوع هارد برای شما بستگی به نیازها و انتظارات شما دارد. در این مطلب، ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر یک از این هاردها را بهترین‌گونه برای شما توضیح دادیم، تا در انتخاب خود با شناخت دقیق‌تری از این دستگاه‌ها روبرو شوید. به هر حال، باید به یاد داشت که هر نوع هارد ممکن است برای شرایط خاص و متفاوت، بهترین گزینه باشد.

 

شما می توانید برای خرید انواع هارد اینترنال و اکسترنال با بهترین قیمت از فروشگاه اینترنتی امارات رایان کمک بگیرید . 

آخرین مطالب وبلاگ
21 / 04 / 1403

ویژگی های هارد وسترن دیجیتال

21 / 04 / 1403

چرا خرید هارد وسترن دیجیتال بهترین انتخاب است؟

21 / 04 / 1403

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

21 / 04 / 1403

تجهیزات شبکه چیست؟

21 / 04 / 1403

قیمت کم باکس

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

26 / 12 / 1402

نحوه نامگذاری روترهای میکروتیک

24 / 12 / 1402

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

سبد خرید