عنوان مطلب وبلاگ

انتشار توسط امارات رایان

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

در سال ۲۰۱۹، شصت و سومین سالگرد ظهور هارد دیسک فرا رسید. اگرچه بیشتر دستگاه‌ها از جمله تلفن های همراه  و کامپیوترهای شخصی از حافظه‌های SSD استفاده می‌کنند، اما هارد‌های HDD هنوز هم به عنوان قهرمانان کم هزینه و با ظرفیت بالا برای ذخیره‌سازی اطلاعات شناخته می‌شوند. به همین دلیل، مقاله‌ای با موضوع تاریخچه هارد دیسک برای شما آماده کرده ایم. با امارات رایان همراه باشید.


اولین هارددیسک جهان

اولین هاردی که ساخته شد، با نام RAMAC شناخته می‌شود. شرکت IBM اولین نسخه تجاری هارد دیسک برای کامپیوتر را با نام RAMAC (مخفف Random Access Method of Accounting And Control) ساخت. سیستم ذخیره‌سازی آن با نام IBM 350 معرفی شد. RAMAC ابعاد بزرگی داشت و برای انجام عملیات به فضایی به اندازه یک اتاق نیاز داشت که در مقابل فضای ذخیره‌سازیش بسیار بزرگ بود. خود سیستم ذخیره‌سازی این هارد دیسک به تنهایی تقریبا به اندازه ۲ یخچال بود و در داخل آن، صفحاتی به ابعاد ۵۰ در ۲۴ اینچ قرار داشتند.

اولین هارددیسک جهان تنها 5 مگابایت فضا داشت!

در اوایل تولید هارد دیسک، ابعاد بزرگ آن تنها ۵ مگابایت فضا را برای ذخیره‌سازی در اختیار کاربران قرار می‌داد، بله، درست شنیدید، فقط چند مگابایت! تیم بازاریابی شرکت IBM نخواسته بود RAMAC با ظرفیت بیشتری عرضه شود، زیرا نمی‌توانست مشتریان را قانع کند که به حجم بیشتری برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیاز دارند.

مشتریانی که از این هارد دیسک استفاده می‌کردند، برای ذخیره‌سازی اطلاعاتشان ماهانه ۳۲۰۰ دلار پرداخت می‌کردند (IBM دستگاه‌هایش را اجاره می‌داد). این مبلغ تقریباً معادل ۲۸۰۰۰ دلار در ماه در سال ۲۰۱۹ بود. شصت سال پیش، هزینه ذخیره‌سازی اطلاعات به ازای هر مگابایت در ماه، ۶۴۰ دلار بود. با در نظر گرفتن قیمت‌های IBM در سال ۱۹۵۶ برای ذخیره‌سازی اطلاعات یک آیفون ۷، ماهانه چیزی حدود ۲۰.۵ میلیون دلار هزینه داشت. RAMAC به راحتی در جیب جا نمی‌شد.

با پیدایش رایانه‌های شخصی (PC) و حافظه‌های کوچکتر، صنعت ذخیره‌سازی اطلاعات تحول کرد. تا دهه ۱۹۷۰ میلادی، کامپیوترها بزرگ، گران و دستگاه‌هایی بسیار خاص محسوب می‌شدند که فقط شرکت‌های بزرگ، دانشگاه‌ها و موسسات دولتی می‌توانستند از عهده مخارجشان بر‌آیند. اما روند کاهشی قیمت وسایل الکترونیکی، کاهش چگالی (نسبت ابعاد به ظرفیت) تراشه‌ها، حافظه‌ها و سایر پارامترها، باعث پیدایش یک بازار جدید شد تحت عنوان بازار رایانه‌های شخصی.

Image

اوایل، رایانه‌های شخصی قابلیت ذخیره‌سازی بسیار محدود و ناچیزی داشتند. بعضی از آن‌ها از نوارهای کاغذی سوراخ‌دار برای ذخیره‌سازی استفاده می‌کردند و بعضی دیگر از کاست‌های صوتی استفاده می‌کردند. در نهایت، با پیشرفت تکنولوژی، رایانه‌های شخصی توانستند داده‌ها را روی دیسک‌های فلاپی ذخیره کنند. به مرور زمان هزینه‌های هارد دیسک کاهش پیدا کرد و کاربران PC نیز می‌توانستند از آن استفاده کنند.

در دهه ۱۹۸۰، شرکت Shugart Technology با تازه‌تاسیس بودن، توانست هارد دیسکی با ظرفیت ۵ مگابایت که برای رایانه‌های شخصی آن زمان مناسب بود، به بازار عرضه کند. این هارد دیسک قطر حدود ۵.۲۵ اینچ داشت و با قیمت ۱۵۰۰ دلار به فروش می‌رسید. قرار گرفتن این هارد دیسک در رایانه‌های شخصی در دهه ۸۰ میلادی، نشانگر این بود که این محصول بالاخره توانست اقبال عمومی را جلب کند. پس از آن، Shugart Technology نام خود را به Seagate Technology تغییر داد و به شناخته شدن در بازار هارد دیسک‌ها کمک کرد.

در مدت زمان ۲۵ سال گذشته، تکنولوژی هارد دیسک و حافظه‌های الکترونیکی از دستگاهی با ابعاد یک یخچال به دستگاهی با قطر کمتر از ۶ اینچ کوچک شده است. این پیشرفت، در مقایسه با پیشرفت‌هایی که در ۲۵ سال آینده به وجود خواهد آمد، به نظر ناچیز می‌رسد.


تغییر سرنوشت تکنولوژی ذخیره سازی

یکی از ایده‌هایی که سرنوشت تکنولوژی‌های ذخیره‌سازی را متحول کرد، ایده RAID بود. در اواخر دهه ۸۰ میلادی، سه پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا، شهر برکلی، در کنفرانس SIGMOND، در مقاله‌ای که ارائه می‌دادند، برای اولین بار از اصلاح RAID استفاده کردند. این کنفرانس هنوز هر ساله برگزار می‌شود.

RAID چیست؟

RAID مخفف عبارت Redundant Array of Inexpensive Disks است. هدف اصلی این عبارت این است که شما می‌توانید چندین دستگاه ذخیره‌سازی مجزا (درایوهای هارد دیسک در اینجا) داشته باشید و آن‌ها را در یک واحد منطقی تجمیع کنید. تقسیم نوشتن و خواندن اطلاعات در چند دستگاه می‌تواند سرعت انتقال اطلاعات را بیشتر کند و همچنین می‌تواند شانس از دست رفتن اطلاعات را کاهش دهد.

محققین ساکن در برکلی، نخستین کسانی نبودند که به این ایده رسیده بودند. در واقع، از دهه ۷۰ میلادی، درباره این ایده صحبت‌هایی صورت گرفته بود.


تکنولوژی در هارد چقدر پیشرفت کرده است ؟

در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، سازندگان هارد دیسک و رایانه‌های شخصی بسیاری از نوآوری‌ها را به بازار عرضه کردند و باعث تغییرات قابل توجهی در بازار شدند. هارد دیسک‌های با قطر ۵.۲۵ اینچی به زودی جای خود را به هارد دیسک‌های ۳.۵ اینچی دادند. در ایران، هنوز درایوهای ۳.۵ اینچی برای واحدهای ذخیره‌سازی کامپیوترهای شخصی مدرن به کار می‌روند و در برخی موارد هم هارد دیسک‌های بیشتر قدیمی برای ریکاوری اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین، با محبوب شدن لپ تاپ‌ها، حافظه‌ها به اندازه کوچکتری نیاز داشتند و به ابعاد ۲.۵ اینچی رسیدند. اگر امروزه از یک لپ تاپ استفاده می‌کنید، احتمالا یک مدل هارد ۲.۵ اینچی در آن به کار رفته است.

نیاز به دستگاه‌های ذخیره‌سازی با سرعت بالاتر، اطمینان بیشتر و انعطاف‌پذیری بیشتر، باعث رشد تکنولوژی‌های مختلفی مانند IDE، SCSI، ATA، SATA و PCIe شده است. با افزایش سرعت اسپیندل (سرعت موتوری که هارد دیسک را می‌چرخاند)، سازندگان هارد، توانستند بازدهی محصولات خود را افزایش دهند. در آن زمان، سرعت استاندارد شرکت‌ها ۵۴۰۰ دور در دقیقه (RPM) بود، اما بعضی شرکت‌ها هارد دیسک با ۷۲۰۰ دور در دقیقه نیز ارائه می‌دادند که به وضوح بهتر عمل می‌کردند. بعدها شرکت‌های Seagate، Western Digital و سایر شرکت‌ها با ارائه سرعت ۱۰۰۰۰ RPM و در نهایت ۱۵۰۰۰ RPM، توانستند رقابت را سخت‌تر کنند.

همانطور که انتظار می‌رفت، شرکت IBM پیشگام در تکنولوژی‌های هارد دیسک تجاری شد و تعداد زیادی از تکنولوژی‌های دیسک هارد را خریداری کرد و دهه‌ها فروش خوبی در بازار داشت. در سال ۲۰۰۳، شرکت IBM بخش ذخیره‌سازی خود را به شرکت Hitachi واگذار کرد. به همین دلیل، هارد دیسک‌های شرکت Hitachi که شما برای ریکاوری یا تعمیر به ما می‌آورید، ریشه در شرکت IBM دارند.

شما می توانید برای خرید آنلاین انواع هارد دیسک با نازل ترین قیمت از فروشگاه امارات رایان از طریق لینک های پیش رو اقدام بفرمائید. برای خرید هارد دیسک اینترنال اینجا و هارد دیسک اکسترنال اینجا کلیک کنید.

آخرین مطالب وبلاگ
21 / 04 / 1403

ویژگی های هارد وسترن دیجیتال

21 / 04 / 1403

چرا خرید هارد وسترن دیجیتال بهترین انتخاب است؟

21 / 04 / 1403

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

21 / 04 / 1403

تجهیزات شبکه چیست؟

21 / 04 / 1403

قیمت کم باکس

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

26 / 12 / 1402

نحوه نامگذاری روترهای میکروتیک

24 / 12 / 1402

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

سبد خرید