عنوان مطلب وبلاگ

انتشار توسط امارات رایان

24 / 10 / 1402

راه حل مشکل بالا نیامدن فلش در ویندوز

راه حل مشکل بالا نیامدن فلش در ویندوز

راه حل مشکل بالا نیامدن فلش در ویندوز

شاید شما هم با مشکل بالا نیامدن فلش روی کامپیوتر خود مواجه شده باشید. فلش مموری را بارها و بارها در رایانه ها و پورت های USB مختلف امتحان می کنید، اما همچنان می بینید که درایو فلش در صفحه My Computer ظاهر نمی شود.

همچنین، گاهی اوقات، درایو فلش ظاهر می شود اما نمی توان آن را انتخاب کرد. در برخی موارد ممکن است کامپیوتر فلش مموری را تشخیص دهد، اما مشکل شما به عدم نمایش محتویات فلش مموری مربوط می شود. در این شرایط شاید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد فرمت کردن فلش باشد که در واقع راحت ترین راه حل است اما لزوما بهترین روش نیست!

البته برای فرمت کردن فلش باید فایل های داخل فلش خود را دور بریزید که برای همه آسان نیست. شاید اهمیت فایل های شما به حدی باشد که قالب بندی را فراموش کرده و به فکر راه حل دیگری باشید.

اگرچه روش هایی برای بازیابی فلش فرمت شده وجود دارد، اما همه این روش ها لزوما مفید نیستند و ممکن است با فرمت کردن فلش، اطلاعات خود را برای همیشه از دست بدهید.

در این مقاله سعی می کنیم علل لود نشدن فلش را بررسی کرده و راه حل هایی برای رفع این مشکل ارائه دهیم. لازم به ذکر است که این مشکل بسیار رایج است و اگر هنوز برای شما پیش نیامده است احتمالا در آینده با آن مواجه خواهید شد. پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید تا برای این مشکل آماده باشید.


مشکل بالا نیامدن فلش 

بسیاری از افراد هنگام اتصال دستگاه فلش مموری خود به کامپیوتر با این پیغام مواجه می شوند که "درایو فلش USB شناسایی یا شناسایی نشده است". این عبارت به این معنی است که فلش مموری شناسایی یا غیرقابل تشخیص است.

همچنین گاهی ممکن است پیامی نمایش داده نشود و فلش توسط کامپیوتر شناسایی نشود. دلایل مختلفی باعث ایجاد این مشکل می شود:

مشکل اتصال USB

مشکلات درایو نامه

خطای درایور USB

آسیب سخت افزاری

خطاهای سیستم فایل که باعث می شود درایو USB شما به صورت RAW فرمت شود.

آسیب برد برق فلاش

معمولا اگر علت بالا نیامدن فلش در کامپیوتر مربوط به خود کامپیوتر باشد، می توانید از ابزار Disk Management در ویندوز برای تعیین نوع خطا و وضعیت فعلی درایو استفاده کنید. این ابزار می تواند درایو USB را اسکن کرده و جزئیات بیشتری در مورد نحوه رفع مشکل ارائه دهد.

اما اگر مشکل به دلیل آسیب دیدن خود فلش باشد، تشخیص خطا با کمک نرم افزار امکان پذیر نیست و برای این منظور باید از متخصص الکترونیک کمک بگیرید.

البته مشکل سخت افزاری فلش می تواند یکی از دلایل فرمت نشدن فلش مموری باشد. در این حالت بلوک های حافظه داخلی فلش غیر قابل دسترسی بوده و پاک نمی شوند.


راه حل رفع بار نشدن فلش در کامپیوتر

برای رفع مشکل بالا نیامدن فلش روی کامپیوتر راه حل های مختلفی ارائه شده است که پس از بررسی و شناسایی علت می توان از آنها استفاده کرد. در ادامه به بررسی مهمترین این راهکارها می پردازیم:

1. اقدامات مقدماتی

بررسی کنید که فلش درایو شما فعال باشد. هنگامی که فلش درایو خود را به رایانه یا لپ تاپ متصل می کنید، در حالت ایده آل باید به طور خودکار با چراغ های چشمک زن نشان دهد که درایو فلش فعال است و به درستی کار می کند.

برخی از درایوهای فلش ممکن است یک کابل اختصاصی یا دکمه فیزیکی پاور داشته باشند که باید به صورت دستی روشن شود تا رایانه بتواند درایو فلش را تشخیص دهد.

اسلات پورت USB را بررسی کنید. این امکان وجود دارد که پورت فلش درایو آسیب دیده باشد، بنابراین آن را از نظر فیزیکی بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکلی در آن وجود ندارد.

کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. اگرچه این روش بسیار ساده و ابتدایی است اما بسیاری از مشکلات به خصوص مشکلات ناشی از باگ های نرم افزاری را حل می کند. در این صورت، قبل از راه اندازی مجدد کامپیوتر و تست مجدد فلش مموری، حداقل یک دقیقه صبر کنید.

قبل از تست مجدد درایو فلش، اجازه دهید کامپیوتر به طور کامل بوت شود. برخی از کامپیوترها ممکن است دیر راه اندازی شوند یا بوت شدن آنها با یک سری عملیات نرم افزاری همراه باشد. بنابراین، آزمایش فلش در این زمان ممکن است باعث شود سیستم کامپیوتری فلش درایو را تشخیص ندهد.

2. سازگاری با تکنولوژی USB

دلیل نمایش ندادن اطلاعات فلش مموری ممکن است به دلیل عدم تطابق فناوری USB بین فلش مموری و کامپیوتر باشد. برخی از درایوهای فلش از USB 3.0 و بالاتر پشتیبانی می کنند، در حالی که رایانه های قدیمی از USB 2.0 استفاده می کنند.

اگرچه اکثر درایوهای فلش با فناوری USB 2.0 سازگار هستند، سعی کنید درایو فلش را با استفاده از رایانه جدیدتر تست کنید تا مطمئن شوید.

3. سیستم عامل

سیستم عامل را به روز کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند.

به عنوان مثال، اگر از ویندوز استفاده می کنید، به روز رسانی ویندوز معمولاً با تغییرات مهمی همراه است که پشتیبانی از سخت افزارها و تجهیزات جانبی مختلف را ممکن می کند. همچنین ممکن است خطاهای احتمالی را برطرف کند.

در ضمن اگر فلش شما به هر دلیلی فرمت شده و به اطلاعات آن نیاز دارید، بهتر است برای بازیابی اطلاعات فلش، سیستم عامل خود را آپدیت کنید.

4. از ابزارهای مدیریت دیسک استفاده کنید.

ابزار Disk Management بررسی می کند که آیا سیستم عامل فلش درایو را شناسایی کرده است یا خیر. همچنین تمامی هارد های متصل به کامپیوتر را به شما نشان می دهد و از این طریق قادر خواهید بود اطلاعاتی مانند پارتیشن ها، ظرفیت درایو و ... را بررسی و مدیریت کنید.

در مواردی که دلیل عدم نمایش محتویات فلش مموری به دلیل نصب نشدن درایور USB یا آپدیت نشدن آن باشد، استفاده از ابزار مدیریت دیسک می تواند کمک کننده باشد.

برای دسترسی به این ابزار یک فلش مموری وصل کرده و از مسیر زیر وارد Disk Management شوید:

Start > Control Panel > Administrative Tools > Computer Management > Storage > Disk Management

در این ابزار تمامی درایوهای شناسایی شده و وضعیت سلامت آنها قابل مشاهده است.

درایو فلش را جستجو کنید. اگر پارتیشن فلش مموری قابل مشاهده نیست، احتمالاً به عنوان Removable فهرست شده است. مشکل دیسک قابل جابجایی فلش مموری نیز بسیار رایج است. برای حل آن می توانید یک درایو به آن اختصاص دهید که در ادامه مقاله به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

اما اگر فلش درایو در ابزار مدیریت دیسک دیده شد، می توانید یک حجم جدید ایجاد کنید و یک حرف لاتین به آن اختصاص دهید. به این ترتیب می توانید فلش مموری را پارتیشن بندی یا فرمت کنید تا توسط دستگاه های دیگر از جمله کامپیوتر به راحتی تشخیص داده شود.

5. عیب یابی درایورها

Device Manager می تواند برای تشخیص مشکلات درایور استفاده شود، به خصوص زمانی که درایو فلش توسط رایانه دیگری شناسایی شده و فقط در رایانه شما قابل تشخیص نیست.

در این حالت، به احتمال زیاد مشکل از درایورها است. در صورتی که عدم نمایش محتویات فلش مموری ناشی از خطا در درایورها باشد، خطاها را از مسیر زیر پیدا کنید.

درایو فلش را وصل کنید و از کنترل پنل وارد Device Manager شوید و منوی Disk drives را باز کنید. سپس به دنبال سخت افزار با علامت تعجب زرد در کنار آن بگردید.

اگر یک یا چند مورد با این نماد وجود داشته باشد، نشان دهنده مشکل درایور سخت افزار مورد نظر است. در مورد فلش مموری، درایور USB می تواند منبع مشکل باشد. در این صورت می توانید با به روز رسانی یا نصب مجدد درایور مورد نظر مشکل را حل کنید.

6. تغییرات سخت افزاری را اسکن کنید.

یکی از راه حل های مشکل بالا نیامدن فلش در ویندوز 10 استفاده از قابلیت اسکن تغییرات سخت افزاری است. برای استفاده از این ویژگی، وارد Device Manager شده و در منوی Action از نوار ابزار، Scan for hardware changes را انتخاب کنید.

در این صورت به احتمال زیاد ویندوز فلش مموری شما را پیدا کرده و می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

7. USB Controllers را حذف و دوباره نصب کنید.

اگر درایور USB خراب است و نمی توان آن را به روز کرد، می توانید از این روش برای حل مشکل فلش استفاده کنید.

برای این منظور فلش مموری خود را متصل کرده و از Device Manager بر روی گزینه Universal Serial Bus controllers کلیک کنید تا گزینه های آن نمایان شود.

در این قسمت فلش مموری شما ظاهر می شود که با کلیک راست بر روی آن و انتخاب گزینه Uninstall device، کنترلرهای USB حذف می شوند. در مرحله بعد با راه اندازی مجدد کامپیوتر، USB Controllers دوباره به صورت خودکار نصب می شود و احتمالا مشکل فلش مموری شما حل خواهد شد.

8. حجم Drive را ایجاد کنید و یک Drive Letter جدید اختصاص دهید.

اگر فلش مموری شما در مرحله Disk Management شناسایی شد، اما همچنان با مشکل Removable Disk مواجه هستید، می توانید یک Drive Volume جدید ایجاد کرده و یک حرف لاتین به آن اختصاص دهید.

ابزار مدیریت دیسک مشکلات پارتیشن بندی درایوهای مختلف را حل می کند. با این حال، فلش مموری فقط ممکن است فضای Unallocated را نمایش دهد. در این صورت باید یک پارتیشن جدید ایجاد کنید تا ویندوز و سایر سیستم عامل ها بتوانند از آن استفاده کنند. به این منظور:

وارد Disk Management شده و روی فلش مموری کلیک راست کنید. سپس به مسیر Unallocated Space > New Simple Volume بروید. در این صورت می توانید یک پارتیشن جدید برای آن ایجاد کنید.

اگر پس از ایجاد پارتیشن باز هم فلش مموری شما قابل مشاهده نیست یا با مشکل عدم نمایش محتویات فلش مموری مواجه هستید، وجود حرف درایو یا حرف لاتین اختصاص داده شده به درایو را بررسی کنید.

در حالت ایده آل، هنگام ایجاد پارتیشن، حرف درایو به طور خودکار اختصاص داده می شود. اما اگر قبلاً به اشتباه آن را حذف کرده باشید، ویندوز به طور خودکار نمی تواند درایو فلش را شناسایی یا به آن دسترسی پیدا کند.

برای این منظور روی فلش درایو در Disk Management کلیک راست کرده و Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید. در صورتی که Drive Letter اختصاص داده نشده است، روی گزینه New کلیک کرده و یک حرف لاتین برای آن انتخاب کنید.

اگر Drive Letter قبلاً اختصاص داده شده بود، برای اطمینان روی تغییر کلیک کنید و حرف لاتین دیگری را انتخاب کنید.

9. قابلیت USB Selective Suspend را غیرفعال کنید.

این قابلیت در ویندوز صرفه جویی در مصرف انرژی است و با قطع برق، پورت های USB کامپیوتر به حالت تعلیق در می آیند تا مصرف باتری کاهش یابد.

اگر فلش به دلیل فعال بودن این ویژگی در رایانه ظاهر نشد، برای اطمینان باید این ویژگی را غیرفعال کنید. به این منظور:

از Control Panel گزینه Hardware and Sound را انتخاب کنید. سپس به Power Options > Change plan settings رفته و بر روی Change Advanced Power Settings کلیک کنید.

در این قسمت نوار تنظیمات USB را انتخاب کنید و روی گزینه USB Selecting Suspend Settings کلیک کنید و Plugged in را از Enabled به Disabled در این قسمت تغییر دهید.

سپس روی OK کلیک کنید تا تغییرات در رایانه شما اعمال شود.

10. تغییر پورت USB

در صورتی که با انجام تمامی راه حل های ارائه شده مشکل نمایش نشدن محتویات فلش مموری امکان پذیر نیست، تعویض پورت USB کامپیوتر می تواند راه حل بعدی باشد.

ممکن است اتصالات مغناطیسی پورت USB که فلش مموری در آن قرار داده شده است مشکل داشته باشد. در این صورت با تعویض آن مشکل بالا نیامدن فلش حل می شود.

11. بازیابی اطلاعات فلش

راه حل نهایی برای حل مشکل لود نشدن فلش روی کامپیوتر، فرمت کردن فلش مموری است.

روش های مختلفی برای فرمت کردن فلش مموری وجود دارد. اما قبل از فرمت کردن ابتدا باید از اطلاعات داخل فلش یک کپی یا بک آپ تهیه کنید.

ابزارهای مختلفی برای این منظور ارائه شده است، حتی اگر به فلش درایو دسترسی ندارید، باز هم می توانید اطلاعات آن را بازیابی کنید. نرم افزار EaseUS Data Recovery Wizard یکی از این ابزارهاست که به شما امکان می دهد قبل از فرمت کردن، اطلاعات فلش مموری را بازیابی کنید.


برای استفاده از آن:

پس از دانلود و نصب نرم افزار، فلش درایو خود را به کامپیوتر متصل کرده و نرم افزار را باز کنید.

سپس درایو USB خود را انتخاب کنید و روی دکمه Scan کلیک کنید تا فایل های گم شده در رایانه خود شناسایی شوند.

پس از اتمام مراحل اسکن، می توانید فایل های درایو USB را با کمک گزینه Filter جدا کنید.

سپس فایل هایی را که می خواهید بازیابی کنید انتخاب کنید و روی گزینه Recover کلیک کنید.

در این صورت فایل های شما از فلش مموری بازیابی می شوند. در مرحله بعد، می توانید درایو فلش خود را فرمت کنید.


نتیجه

اگر با مشکل لود نشدن فلش روی کامپیوتر مواجه هستید یا نمی دانید چرا فایل های داخل فلش نمایش داده نمی شوند، نگران نباشید، راه حل های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. به طور کلی علت این مشکل می تواند سخت افزاری یا نرم افزاری باشد.

اگر مشکل از سخت افزار فلش است معمولا راه حل موثری برای آن وجود ندارد و بهتر است به فکر تعویض آن باشید.


خرید فلش مموری و ذخیره سازی جانبی

شما می توانید برای خرید انواع فضای ذخیره سازی از جمله فلش و هاردرایو و ... با بهترین قیمت و نازل ترین خدمات پس از فروش به وب سایت امارات رایان مراجعه کنید.

آخرین مطالب وبلاگ
21 / 04 / 1403

ویژگی های هارد وسترن دیجیتال

21 / 04 / 1403

چرا خرید هارد وسترن دیجیتال بهترین انتخاب است؟

21 / 04 / 1403

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

21 / 04 / 1403

تجهیزات شبکه چیست؟

21 / 04 / 1403

قیمت کم باکس

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

26 / 12 / 1402

نحوه نامگذاری روترهای میکروتیک

24 / 12 / 1402

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

سبد خرید