عنوان مطلب وبلاگ

انتشار توسط امارات رایان

30 / 02 / 1402

انواع مودم همراه و مزایای آن

انواع مودم همراه و مزایای آن

در این مقاله از وبلاگ امارات رایان،قصد داریم به سوال "مودم همراه چیست؟" پاسخ دهیم. لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در حال حاضر، مودم همراه بین طرفداران زیادی جا افتاده است. اگرچه تلفن همراه قادر است به اینترنت متصل شده وآن را با دستگاه‌های اطراف خود به اشتراک بگذارد، اما بازار خرید مودم همراه همچنان داغ است.

اینترنت یکی از ضرورت‌های زندگیامروزی است که به ندرت می‌توان یک فرد را یافت که با آن سر و کار نداشته باشد. به همین دلیل، شرکت‌های تولیدکننده انواع مختلفی از مودم‌ها را به بازار عرضه کرده‌اندو مودم همراه یکی از آن‌هاست. در ادامه، در مجله امارات رایان، با مزایا و انواع مختلف مودم همراه آشنا می‌شوید و نکات مهمی را که باید در خرید بهترین مودم همراه،که به نیاز شما متناسب باشد، در نظر بگیرید، مورد بحث قرار می‌دهیم. پس لطفاً باما همراه باشید.

 

در این مقاله به این موضوعات خواهیم پرداخت :

مودم همراه چیست؟
استفاده از مودم همراه چه مزایایی دارد؟
نکات مهم هنگام خرید مودم همراه
انواع مودم همراه

 

مودم همراه چیست؟

مودم همراه، همانطور که از نام آن پیداست، یک دستگاه مودم کوچک و قابل حمل است. برخی از مدل‌های مودم همراه از طریق سیم کارت عمل می‌کنند، به این معنی که باید یک سیم کارت از یکی از اپراتورها را درداخل این نوع مودم قرار دهید. مودم همراه قادر است اینترنت را بین چندین کاربر ودستگاه مختلف به اشتراک بگذارد.

مودم همراه به دلیل قابلیت حمل وجابجایی آسان، می‌تواند جایگزینی مناسب برای مودم ADSL باشد. 

استفاده از مودم همراه بسیار سادهاست. کافیست یک سیم کارت را شارژ کنید یا یک بسته اینترنت همراه برای آن تهیه کنید.سپس سیم کارت را در داخل مودم همراه قرار دهید. پوشش اینترنت نیز به طور کامل بهپوشش اپراتور سیم کارت شما وابسته است. 

مودم همراه انواع مختلفی دارد وهر یک از آنها مزیت‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، مودم همراه شارژی یا مودمهمراه دانگل. نوع شارژی، همانطور که از نامش پیداست، با استفاده از یک کابل خاصشارژ می‌شود. مودم همراه شارژی تا زمانی که شارژ دارد، بدون هیچ مشکلی برای شماکار خواهد کرد.


دانگل 4G

اما نوع دوم، مودم همراه دانگلاست. مودم همراه دانگل از طریق درگاه USB عمل می‌کند و شما باید این نوع مودم همراه را به پورت USB پاور بانک یالپتاپ متصل کنید. 

یکی از نقاط ضعف مودم همراه دانگل این است که باید آن را به پاور بانک یا لپتاپ متصل کنید، که به معنی نیاز به حمل وسیله اضافی است. از سوی دیگر، مودم همراه دانگل می‌تواند به مدت زمان بیشتری برای شما کار کند؛ زیرا با استفاده از پاور بانک یا لپتاپ، مصرف باتری مودم به طور کندتری صورت می‌گیرد. اما یکی از مزایای مودم همراه شارژی این است که نیازی به حمل وسیله اضافی ندارید.


 

مزایای استفاده از مودم همراه

در ادامه بحث درباره مودم همراه،به مزایای استفاده از این نوع مودم می‌پردازیم.

 

کاهش مصرف باتری گوشی:

استفاده از مودم همراه به جای اینترنتهمراه سیم کارت دارای دلایل زیادی است که مورد استقبال کاربران قرار گرفته است، بهخصوص برای افرادی که در طول روز نیاز به استفاده مداوم از اینترنت دارند. استفادهمداوم از داده‌های تلفن همراه باعث مصرف بالای باتری گوشی می‌شود. با استفاده ازمودم همراه، نیازی به روشن نگه داشتن داده های تلفن همراه نیست؛ بلکه کافیست فقط WiFi را روشن کنید.

 

پایداری و پوشش بهتر:

با استفاده از مودم همراه، می‌توانیداز پایداری و پوشش بهتری در مقایسه با اینترنت همراه سیم کارت برخوردارشوید. مودم همراه به طور مستقل کار می‌کند و بسته به پوشش موجود، امکان اتصال بهشبکه های 4G یاLTE را فراهم می‌کند.

 

اشتراک گذاری اینترنت:

مودم همراه قادر است به چندینکاربر و دستگاه مختلف، اشتراک اینترنت را فراهم کند. این بدان معنی است که می‌توانیداز یک اتصال اینترنت مشترک بین تلفن همراه، تبلت، لپتاپ و سایر دستگاه‌ها استفادهکنید.

 

استفاده از سرویس‌های اینترنت به‌روز:

یکی از دلایل دیگر برای استفادهاز مودم‌های همراه، عدم پشتیبانی برخی از گوشی‌ها از نسل چهارم و پنجم اینترنتاست. ممکن است تلفن همراه شما از این نسل‌های جدید اینترنت پشتیبانی نکند، اما باخرید یک مودم همراه که از نسل چهارم و پنجم پشتیبانی می‌کند، شما می‌توانید از نسل‌هایجدید اینترنت نیز بهره‌برداری کنید. بنابراین، به جای خرید یک گوشی جدید، می‌توانیدبه خرید یک مودم همراه فکر کنید.

 

ذخیره‌سازی اطلاعات:

یکی دیگر از مزایای برخی از مودم‌هایهمراه، قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات است. برخی از مودم‌های همراه قادرند به عنوان یکحافظه جانبی نیز عمل کنند. همچنین، مودم‌های همراهی به نام "مودم همراه پاوربانک" نیز وجود دارند که علاوه بر عملکرد مودم همراه، از قابلیت پاور بانکبرخوردار هستند. با استفاده از این نوع مودم‌های همراه، نیازی به خرید جداگانهپاور بانک ندارید.

 

اشتراک‌گذاری اینترنت: 

اگر برای شما اشتراک‌گذاری اینترنتبین چندین کاربر اهمیت دارد، مودم‌های همراه گزینه‌ی مناسبی خواهند بود. این مودم‌ها،مانند سایر مودم‌ها، طراحی شده‌اند تا بدون کاهش سرعت، اینترنت را بین چندین کاربربه اشتراک بگذارند. در مقابل، هات اسپات یا اشتراک‌گذاری اینترنت توسط تلفن همراه،قدرت و آنتن دهی مودم همراه را ندارد. البته تعداد کاربرانی که می‌توانند به یکمودم همراه متصل شوند، بستگی به نوع مودمی که شما خریداری می‌کنید، دارد.

 

معایب و ضعف‌های مودم همراه:

بدون شک، مودم‌های همراه هرچندمزایایی دارند، اما نکات ضعفی نیز به همراه دارند. اولین نقطه ضعف برخی مودم‌های همراه، کیفیت ضعیف آنتن دهی آنها است. برخی از مودم‌های همراه قدرت آنتن دهی مناسبی ندارند. اینترنت مودم همراه از طریق سیم کارت فراهم می‌شود و این بدان معناست که هزینه استفاده از اینترنت از طریق مودم همراه نسبت به خرید و استفاده از مودم‌های ارائه شده توسط شرکت‌های ارائه دهنده خانگی اینترنت بیشتر خواهد بود.

 علاوه بر این، پوشش شبکه‌هایاپراتورها نیز در همه مناطق به خوبی مطلوب نیست. احتمالاً در نام مودم همراه خودعبارت "4G" را مشاهده کرده‌اید، اما در واقعیت ممکن است اینترنت شما باسرعت بسیار پایین‌تری عمل کند. البته در این موارد، مودم همراه مقصر نیست! مودم همراه تنها قربانی این مشکلات است.

در واقع، اپراتورها باید بهبودپوشش شبکه و سرعت اینترنت خود را در نظر داشته باشند. البته، اگر منطقه محل زندگیشما پوشش شبکه و سرعت مناسبی دارد، مودم همراه ممکن است برای شما مناسب باشد.

 

نکات مهم در خرید مودم همراه:

1. سرعت انتقال داده:

سرعتی که مودم شما برای دانلود وآپلود فایل‌ها دارد، در واقع سرعت انتقال داده است. توجه به این نکته، یکی از مهم‌ترینعوامل در خرید مودم همراه است.

 

2. تعداد دستگاه‌های قابل پشتیبانی:

این نکته مربوط به تعداد کاربرانیاست که مودم همراه از آنها پشتیبانی می‌کند. در مودم‌های همراه، حداکثر تعدادکاربران پنج نفر است، و هر چه تعداد کاربران استفاده کننده از شبکه مودم بیشترباشد، سرعت و کارایی آن کاهش خواهد یافت.

 

3. محدوده پوشش آنتن:

برای داشتن عملکرد بهتر، برد آنتنمودم بسیار مهم است. اگر با خرید بهترین و گران‌ترین مودم همراه بدون توجه به بردآنتن، از آن استفاده نکنید، احتمالاً قابلیت استفاده از آن برای شما کاهش خواهد یافت.

 

این سه نکته که برای شما توضیحداده شدند، از جمله نکات مهم در خرید بهترین مودم همراه هستند، و بی‌توجهی به هر یکاز این نکات می‌تواند منجر به انتخاب نادرست مودم شود.

 

انواع مودم همراه:

1. مودم‌های Wi-Fi و دانگل:

بیشتر مودم‌های همراه دارای قابلیتشبکه بی‌سیم (Wi-Fi) هستند و می‌توانند توسط چندین دستگاه به صورت همزمان مورداستفاده قرار گیرند. اما برخی مودم‌ها به صورت دانگل بوده و بدون قابلیت Wi-Fi هستند، فقطقابل استفاده با لپ‌تاپ و کامپیوتر هستند.

 

2. مودم‌های با باتری یا بدون باتری:

بعضی از مودم‌ها باتری داخلیندارند، اما قابلیت استفاده در سراسر کشور را دارند. دسته دیگر مودم‌ها دارای باتریداخلی هستند و مدت زمان شارژ آن‌ها معمولاً بین 4 تا 16 ساعت است. 

بدون شک، وجود باتری یک مزیت مهماست، و اگر شما به سفر و استفاده از اینترنت در هر مکان علاقه‌مند هستید، بهتر استمودمی با باتری با ظرفیت بالاتر را انتخاب کنید.

 

3. مودم‌های همراه براساس تکنولوژیارتباطی:

-دسته اول مودم‌ها، مودم‌های 3G هستند، به اینمعنی که فناوری قابل پشتیبانی آن‌ها تا فراتر از +HSPA نمی‌رود، اما با این حال می‌تواناز آن‌ها برای دسترسی به اینترنت مطلوب استفاده کرد.

-دسته دوم مودم‌ها، مودم‌های 4G LTE هستند که علاوهبر پشتیبانی از EDGE و 3G، از شبکه 4G و LTE نیز پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند بالاترین سرعت اینترنت همراه رافراهم کنند.

-دسته سوم مودم‌ها، مودم‌های Cat6 یا LTE پیشرفته هستندکه نسخه‌ای با سرعت بالا از LTE هستند. عبارت Cat6 از واژه"Category" (به معنای دسته و طبقه) برگرفته شده است. در مورد Cat6، باید به سرعتدانلودی برابر 300 مگابیت بر ثانیه اشاره کرد که واقعاً مناسب است.

 

جمع‌بندی:

در این مقاله، شما با مفهوم مودم همراه آشنا شدید و نوع‌ها و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دادیم. متوجه شدیدکه مودم همراه به دلیل اندازه کوچک و قابلیت حمل آسان، بسیار کاربردی است و می‌تواندجایگزینی برای مودم‌های ADSL باشد. همچنین، نکات مهمی را برای خرید مودم همراه مطرح کردیم که با آگاهی از آن‌ها، می‌توانید با اطمینان مودم مورد نظر خود را تهیه کنید. ازهمراهی شما تا انتهای این مقاله سپاسگزاریم و امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

آخرین مطالب وبلاگ
21 / 04 / 1403

ویژگی های هارد وسترن دیجیتال

21 / 04 / 1403

چرا خرید هارد وسترن دیجیتال بهترین انتخاب است؟

21 / 04 / 1403

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

21 / 04 / 1403

تجهیزات شبکه چیست؟

21 / 04 / 1403

قیمت کم باکس

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

26 / 12 / 1402

نحوه نامگذاری روترهای میکروتیک

24 / 12 / 1402

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

سبد خرید