عنوان مطلب وبلاگ

انتشار توسط امارات رایان

31 / 02 / 1402

انواع رک و کاربرد آن

انواع رک و کاربرد آن

رک چیست؟

رک، یک محفظه فلزی است که در آن تجهیزاتی مانند سرور، روتر، مودم، فایروال و غیره قرار می‌گیرند. استفاده از رک، به منظور حفاظت فیزیکی از تجهیزات و ایجاد دسترسی آسان و منظم برای رفع مشکلات احتمالی، صورت می‌گیرد. کاربرد رک در شبکه به دو منظور اصلی است: حفظ سلامت تجهیزات و دسترسی آسان به آنها و بهبود ظاهر زیبایی محیط.

یونیت رک، واحد اندازه‌گیری ارتفاع در رک است. هر یونیت معادل ۴.۴۵ سانتی‌متر یا سه سوراخ در آداپتورهای کناری می‌باشد. یونیت نشان‌دهنده ارتفاع قابل نصب تجهیزات و طول آداپتورهای رک است و ارتفاع کلی رک به سانتی‌متر بیان می‌شود که از پایین رک یا سطح زمین تا سقف رک است.

پایین ترین یونیت در رک، یونیت شماره ۱ است و به سمت بالا افزایش می‌یابد. در برخی رک‌ها، شماره یونیت روی آداپتور درج می‌گردد.

رک‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. رک دیواری، یک نوع رک است که بر روی دیوار نصب می‌شود و عموماً ارتفاع ۶، ۷، ۹ و ۱۲ یونیت دارد. برای نصب بر روی دیوار، این رک‌ها از پشت به دیوار پیچ می‌شوند و در صورت نیاز به پشتیبانی بیشتر به علت سستی دیوار یا وزن تجهیزات، از زیر آن پایه‌های نگهدارنده نصب می‌شوند.

رک ایستاده، به صورت ثابت بر روی زمین یا شاسی قرار می‌گیرد و می‌تواند به صورت قابل حرکت در مدل‌های چرخ‌دار نیز باشد. این رک‌ها ارتفاعی از ۱۲ تا ۴۷ یونیت دارند.

سایز رک در انواع مختلف تولید می‌شود و شامل سه بُعد عمق، عرض و ارتفاع است.

عرض رک: عرض رک به طور عمومی معادل ۶۰ سانتی‌متر است. این ۶۰ سانتی‌متر شامل ۴۸ سانتی‌متر برای نصب تجهیزات و ۱۲ سانتی‌متر برای فاصله طرفین تا کناره‌ها می‌باشد. ۴۸ سانتی‌متر، اندازه‌ای است که تجهیزات رکمونت بر اساس آن ساخته می‌شوند. در رک‌های با عرض ۸۰، فضای اضافی برای مرتب‌سازی کابل‌ها استفاده می‌شود.

عمق رک: رک‌های دیواری دارای طول ۴۰، ۴۵ و ۶۰ سانتی‌متر و رک‌های ایستاده دارای عمق‌های ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ سانتی‌متر هستند. رک‌هایی که برای نصب سرور استفاده می‌شود، رک با عمق ۱ متر استفاده می‌شود تا سرورها به طور کامل در آن جا جای بگیرند.

ارتفاع رک: ارتفاع رک شامل دو قسمت است؛ قسمت قابل نصب که بر اساس یونیت نام‌گذاری می‌شود و ارتفاع کلی که از کف تا سقف است. رک‌های دیواری عموماً ارتفاعی از ۵ یونیت تا ۱۲ یونیت و رک‌های ایستاده ارتفاعی از ۱۲ یونیت تا ۴۷ یونیت دارند.


درب‌های رک

رک‌ها عموماً دارای چهار درب هستند: درب جلو، درب پشت، و دو درب در طرفین.

درب جلویی رک به صورت شیشه‌ای یا توری طراحی می‌شود تا تهویه هوا بهتری داشته باشد. درب‌های جانبی رک معمولاً از ورق یک تکه یا دو تکه ساخته می‌شوند و به صورت شستی باز می‌شوند. درب پشت رک نیز ممکن است از ورق یک تکه یا به منظور بهبود تهویه هوا به صورت توری باشد. درب پشت می‌تواند تک لنگه یا دو لنگه باشد تا امکان نزدیک شدن به دیوار پشتی فراهم شود.

درب کناری رک

درب شیشه‌ای رک یک درب است که از شیشه ساخته شده است و برای مشاهده تجهیزات داخل رک و نمایش آنها استفاده می‌شود. درب توری رک نیز از توری ساخته می‌شود و برای بهبود تهویه هوا و تهویه مناسب داخل رک استفاده می‌شود. درب پشت دو لنگه، یک درب است که از دو قسمت تشکیل شده است و امکان نزدیک شدن به دیوار پشتی رک را فراهم می‌کند.


تجهیزات جانبی رک

تجهیزات جانبی رک شامل ادواتی است که برای استفاده در رک طراحی و ساخته می‌شوند. این تجهیزات به منظور افزایش کارایی و بهره‌وری در عملکرد رک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر چند نمونه از تجهیزات جانبی رک ذکر شده است:

- فن رک: این فن‌ها در بالای رک نصب می‌شوند و برای تهویه هوا در داخل رک استفاده می‌شوند.

- دماسنج رک: این دستگاه هم دمای داخ

ل رک را نمایش می‌دهد و هم در صورت افزایش دما از حد مجاز، فن‌ها را روشن می‌کند. دماسنج رک به شما اطلاع می‌دهد که دمای داخل رک چقدر است و آیا نیاز به تغییراتی دارد یا خیر.

- لایت پنل: این پنل‌ها داخل رک نصب می‌شوند و برای روشنایی داخل رک استفاده می‌شوند.

- سینی ثابت: این سینی‌ها برای قرار دادن تجهیزاتی که نیازی به نصب رکمونت ندارند، مانند مودم، استفاده می‌شوند.

- سینی متحرک: این سینی‌ها سینی‌های کشویی هستند که کیبورد داخل آنها قرار می‌گیرد و در هنگام استفاده بیرون کشیده می‌شود.

- بلنک پنل: این پنل‌ها برای پرکردن فضاهای خالی بین تجهیزات در قسمت جلوی رک استفاده می‌شوند و دارای ابعادی بین یک تا چهار یونیت هستند.

- پاور ماژول: این ماژول‌ها برق مورد نیاز تجهیزات را تأمین می‌کنند. این تجهیزات در مدل‌های مختلف با تعداد پورت‌های مختلف مانند ۳ پورت، ۶ پورت یا ۸ پورت تولید می‌شوند.


محل عبور کابل در رک

رک‌ها عموماً فضایی را در بالا و پایین برای عبور کابل‌ها در نظر می‌گیرند و برخی از رک‌ها همچنین این فضا را در پشت خود نیز دارند. این مسیر برای کابل‌کشی شبکه، کابل‌کشی برق و سایر کابل‌ها در داخل رک و به منظور بهبود نظم و منظم‌سازی آنها استفاده می‌شود.


رکمونت و تجهیزات رکمونت چیست؟

رکمونت به تجهیزاتی اطلاق می‌شود که با استفاده از آداپتورهای کناری در رک نصب می‌شوند. فاصله استاندارد بین دو آداپتور رکمونت 19 اینچ است. این تجهیزات دارای عرض استاندارد بوده و با پیچ‌کردن به آداپتورهای جلویی رک قرار می‌گیرند. بسیاری از تجهیزات مانند سوئیچ‌ها، سرورها، فایروال‌ها، روترها و سایر دستگاه‌ها به شکل رکمونت طراحی می‌شوند. استفاده از رکمونت به ترتیب بسته‌شدن و آرایش بهتر رک کمک می‌کند.


اتاق رک چیست؟

اتاق رک محیطی است که در آن رک‌ها به صورت منظم و منسجم چیده شده و شرایط مناسب برای عملکرد تجهیزات رک فراهم می‌شود. این اتاق معمولاً به عنوان اتاق سرور نیز شناخته می‌شود.


انتخاب رک مناسب

در انتخاب رک، ابتدا باید تعداد تجهیزات نصبی را محاسبه کنید. سپس تعداد واحدهای (یونیت‌ها) مورد نیاز را برآورد کنید و متناسب با آن، رک مناسب را انتخاب کنید. در صورتی که تعداد تجهیزات کم باشد، می‌توانید از رک دیواری استفاده کنید و آن را در ارتفاع مناسب نصب کنید تا فضای کمتری را اشغال کند. همچنین، در نظر داشته باشید که برای توسعه آتی و دسترسی آسان به تجهیزات، فضای بیشتری در نظر بگیرید. همچنین، فضای اتاقی که رک در آن نصب خواهد شد را نیز در نظر بگیرید تا رک به راحتی به داخل اتاق حمل و نصب شود.

در صورت استفاده از سیستم سرمایش، استفاده از درب توری به بهبود تهویه کمک خواهد کرد. همچنین، فضاهای خالی را با بلنک پر کنید تا از اختلاط هوای گرم و سرد جلوگیری شود.

مزایای استفاه از رک


یکی از مزایای استفاده از رک‌های دیواری، صرفه‌جویی در فضای کاربردی است. زیرا رک‌های دیواری با نصب روی دیوار اتاق، فضای میز یا کف اتاق را اشغال نمی‌کنند. با نصب در مکان مناسب، رک‌های دیواری هیچ فضای اضافی را به خود اختصاص نمی‌دهند.

یکی دیگر از مزایای رک‌های دیواری، سهولت در نصب و راه‌اندازی آنها است. اغلب رک‌های دیواری نسبت به سایر نوع رک‌ها، نصب و راه‌اندازی آسان‌تری دارند. البته به‌طور کلی باید به نصب استاندارد آنها توجه ویژه‌ای داشت.

استفاده از رک‌های دیواری می‌تواند به کنترل دمای تجهیزات کمک کند. اگر دفتر در دمای مناسب نگهداری شود، استفاده از یک سرور که در خارج از یک محفظه تخصصی قرار دارد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. با اضافه کردن فن رک مناسب و سنسور‌های حرارتی، می‌توان دمای مناسب تجهیزات را در هر شرایطی تأمین کرد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از رک‌های دیواری، دسترسی آسان به تجهیزات است. یک رک دیواری به کاربر این امکان را می‌دهد که به سرور به‌راحتی دسترسی پیدا کند. همچنین، با نصب رک در مکان‌های مناسب، می‌توان از دسترسی دیگران به تجهیزات محافظت کرد، که این مورد برای رک‌های دیواری بیشتر قابل اجرا است.

همچنین، در جنبه‌های اقتصادی، رک‌های دیواری معمولاً اقتصادی‌تر از گزینه‌های دیگر هستند. در حالی که قیمت انواع دیگر رک سرور از دو تا سه برابر قیمت آغاز می‌شود، استفاده از رک‌های دیواری به امکان دستیابی به یک رک با کیفیت بالاتر با همان بودجه را فراهم می‌کند.


ما در این مقاله سعی کردیم که تمامی مطالب مورد نیاز را به صورت جزئی  برای شما کاربران عزیز شرح بئهیم . همچنین خوشحال می شویم تا نظر خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

آخرین مطالب وبلاگ
21 / 04 / 1403

ویژگی های هارد وسترن دیجیتال

21 / 04 / 1403

چرا خرید هارد وسترن دیجیتال بهترین انتخاب است؟

21 / 04 / 1403

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

21 / 04 / 1403

تجهیزات شبکه چیست؟

21 / 04 / 1403

قیمت کم باکس

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

26 / 12 / 1402

نحوه نامگذاری روترهای میکروتیک

24 / 12 / 1402

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

سبد خرید