عنوان مطلب وبلاگ

انتشار توسط امارات رایان

19 / 10 / 1402

چرا مودم بخریم ؟ پارت دو

چرا مودم بخریم ؟ پارت دو

در مقاله قبلی برخی از دلایل خرید مودم را برای شما عزیزان مطرح کردیم. در این مقاله نیز به معرفی دلایل دیگری خواهیم پرداخت . تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چرا مودم بخریم ؟ پارت دو

1. صدای نویز

هنگامی که یک یا چند خازن در یک قطعه الکترونیکی به پایان عمر خود نزدیک می شود، شنیدن صداهای وزوز یا صداهایی از دستگاه مورد نظر معمول است. وظیفه اصلی یک خازن ذخیره انرژی و تامین آن در مدار است. هر بار که یک خازن چرخه شارژ/دشارژ را طی می کند، بخش کوچکی از ظرفیت خود را از دست می دهد.

هنگامی که خازن به پایان عمر خود می رسد، هوای داخل خازن شروع به خروج از سوراخ های میکروسکوپی روی سطح آن می کند و باعث ایجاد صداهای وزوز می شود.

یک خازن وزوز نشان می دهد که مودم شما احتمالا در چند روز یا چند هفته آینده از کار می افتد، بسته به اینکه کدام خازن در شرف از کار افتادن است. بهتر است مودم را نزد تکنسین ببرید تا خازن های مشکوک را شناسایی کرده و در صورت امکان آنها را تعویض کنید.

اگر مودم قابل تعمیر نیست، باید یک مودم جدید بخرید زیرا نویز آزاردهنده تر می شود و احتمال خرابی آن در آینده بیشتر می شود. دستگاه هایی با قطعات با کیفیت بالاتر کمتر در معرض این مشکلات هستند.

2. نیاز به سرعت اتصال بالاتر

گاهی اوقات، مودم شما خوب است، اما برای رفع نیازهای شما ساخته نشده است.

به عنوان مثال، ممکن است برای پخش یک ویدیوی 4K و اجرای بازی ها به طور همزمان در چندین دستگاه به یک اتصال پرسرعت با پهنای باند گیگابایت نیاز داشته باشید. در این صورت یک مودم با حداکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه کافی نخواهد بود.

اگر نیازهای شما تغییر کرده است و دستگاه فعلی شما آنها را برآورده نمی کند، وقت آن است که یک مودم قدرتمندتر را در نظر بگیرید. برای یافتن دستگاهی که فراتر از انتظارات فعلی شما باشد، تحقیق کاملی انجام دهید.

دستگاه های پشتیبانی شده، فناوری ها و حداکثر سرعت برند مورد نظر خود را بررسی کنید. همچنین، پول خود را برای یک مودم رده بالا که فراتر از پشتیبانی ISP شما است، هدر ندهید.

3. نیاز به امنیت بالاتر

بسیاری از کاربران از دسترسی غیرمجاز همسایگان خود به Wi-Fi با وجود رمزهای عبور قوی شکایت دارند. داشتن رمز عبور قوی تنها بخشی از مشکل امنیتی است. بخش مهمتر پروتکل رمزگذاری است که از رمز عبور شما در برابر حملات brute force محافظت می کند.

اگر مودم شما از WiFi Protected Access II یا WPA2 پشتیبانی نمی کند، به یک مودم جدید نیاز دارید زیرا پروتکل های WPA و WEP بر اساس استانداردهای مدرن بسیار ضعیف هستند. نسخه سوم WPA در اواسط سال 2020 منتشر شد، اما هنوز استقبال خوبی از آن نشده است.

اگر مودم جدیدی خریداری کرده‌اید که از WPA3 پشتیبانی می‌کند، مطمئن شوید که تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و سایر دستگاه‌های شما نیز می‌توانند از این پروتکل رمزگذاری استفاده کنند.

برخی از مودم های مدرن دارای ویژگی های مدیریت منطقه هستند که به شما امکان می دهد شبکه خود را به چندین منطقه جداگانه تقسیم کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید تمام دوربین‌های IP خود را طوری تنظیم کنید که به یک منطقه تعلق داشته باشند در حالی که تلویزیون و کنسول بازی شما در منطقه متفاوتی هستند. به این ترتیب، اگر یک هکر به کنسول بازی شما دسترسی پیدا کند، نمی تواند امنیت دوربین شما را به خطر بیندازد.

4. از ویژگی های جدیدتر بهره مند شوید

گاهی اوقات ممکن است به ویژگی هایی نیاز داشته باشید که مودم فعلی شما ارائه نمی دهد.

به عنوان مثال، ممکن است مهمانان زیادی در خانه خود داشته باشید و نخواهید آنها از تمام پهنای باند شبکه استفاده کنند یا رمز وای فای را داشته باشند.

یک دستگاه جدیدتر با قابلیت های پیشرفته مدیریت کاربر به شما امکان می دهد رمزهای عبور شخصی را برای مهمانان تنظیم کرده و میزان داده هایی را که کاربران مهمان می توانند بارگیری کنند محدود کنید.

از طرف دیگر ، شما ممکن است برای اتصال چندین دوربین ، تلویزیون ، تلفن و رایانه در شرایط خاص به ویژگی های پیشرفته مسیریابی و امنیتی نیاز داشته باشید. یا ممکن است بخواهید بسته های دانلودی یک برنامه یا بازی خاص را در اولویت قرار دهید تا دانلود آن قطع نشود.

این ویژگی ها در مودم های ارزان قیمت وجود ندارد. بنابراین، شاید وقت آن رسیده است که روی یک مودم جدیدتر، هرچند گران تر، سرمایه گذاری کنید.

5. تغییر ISP یا ارائه دهنده خدمات اینترنت

هنگامی که ارائه دهنده خدمات اینترنتی یا ISP خود را تغییر می دهید، ممکن است لازم باشد مودم خود را نیز تغییر دهید. دلیل اول این است که احتمالاً مودم را از یک ISP قبلی اجاره کرده اید، بنابراین باید آن را برگردانید.

با این حال ، حتی اگر شما صاحب مودم باشید ، ممکن است هنوز هم مجبور به جایگزینی آن شوید زیرا شرکت های مختلف ISP از مودم های خود برای اتصالات DSL پشتیبانی می کنند. بنابراین باید یک مودم جدید سازگار با سرویس جدید ISP خریداری کنید. 

6. بهره گیری از استانداردهای جدید شبکه

مهندسان به طور مداوم در حال بهبود استانداردها و پروتکل های شبکه برای افزایش قابلیت اطمینان، سرعت و امنیت هستند. یک نسخه جدید از پروتکل های شبکه تقریباً هر دو تا سه سال یکبار منتشر می شود.

معمولاً این به‌روزرسانی‌ها سازگار با عقب هستند، به این معنی که فناوری جدید از فناوری قدیمی‌تر پشتیبانی می‌کند.

با این حال، ممکن است مجبور شوید مودم خود را تعویض کرده و یک مودم جدیدتر بخرید تا از پروتکل ها و استانداردهای جدید شبکه استفاده کنید.

برخی از پروتکل هایی که در طول زمان تغییر می کنند عبارتند از:

آ. DOCSIS

مشخصات رابط سرویس Data Over Cable یا DOCSIS نمونه ای از پروتکلی است که به شرکت های کابلی اجازه می دهد اینترنت پرسرعت را از طریق خطوط کواکسیال موجود ارائه دهند.

نسخه جدید این پروتکل 4.0 است که در سال 2019 منتشر شد، اما سازندگان مودم هنوز از آن استفاده نکرده اند. نسخه 3.1 در حال حاضر محبوب ترین نسخه است که حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد.

اگر مودم شما قبل از سال 2013 ساخته شده است، به پروتکل DOCSIS 3.0 متکی است که فقط تا 1 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کند. مودم های قدیمی 2006 یا قبل از آن فقط از سرعت 40 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کنند.

ب وای فای

مانند همه پروتکل های شبکه، استاندارد Wi-Fi دائما در حال تغییر است. نسخه فعلی پروتکل Wi-Fi Wi-Fi 6 نام دارد که توسط استاندارد فنی 802.11ax در سال 2020 تایید شده است و بسته به فاصله و وجود موانع، پهنای باند وای فای 6 می تواند تا 9.6 گیگابیت بر ثانیه برسد.

در مقابل، نسخه‌های قبلی تنها به سرعت 600 مگابیت در ثانیه می‌رسیدند، به خصوص Wi-Fi 4 (802.11n) که در سال 2008 منتشر شد و هنوز هم رایج‌ترین نسخه است.

اگر برای چندین دستگاه به پهنای باند بالا نیاز دارید، یک مودم ساده که قبل از سال 2020 ساخته شده است احتمالاً پهنای باند کافی برای شما نخواهد داشت، اما به مودمی با تنظیمات پیچیده تر و چندین نقطه دسترسی نیاز دارید.

6. ظاهر جذاب تر

در نهایت، ممکن است مودم فعلی شما کاملاً خوب باشد، با سرعت بالا کار کند و تمام ویژگی های مورد نیاز شما را ارائه دهد، اما ممکن است از ظاهر آن خسته شده باشید.

شاید یک مودم جدید با ظاهری مدرن و آنتن های بیشتر بخواهید که در آینده پاسخگوی نیازهای شما باشد. علاوه بر این، می توانید مودم قدیمی خود را نگه دارید و حتی از آن به عنوان یک نقطه دسترسی برای پوشش بهتر Wi-Fi استفاده کنید.


آخرین کلمه

در پایان باید گفت که برای تعویض مودم و خرید مودم جدید باید هزینه کرد و اول از همه باید مزایای صرف هزینه بیشتر را برای خود دید.

محدودیت های خط تلفن، پهنای باند یا خدمات ISP ممکن است حداکثر استفاده از قابلیت های پیشرفته مودم را محدود کند، بنابراین قیمت بالای این مودم ها عملاً هدر دادن سرمایه است.


خرید مودم و روتر

برای خرید انواع مودم و روتر با بهترین قیمت و نازل ترین خدماپس از فروش به وب سایت امارات رایان مراجعه کنید.

آخرین مطالب وبلاگ
21 / 04 / 1403

ویژگی های هارد وسترن دیجیتال

21 / 04 / 1403

چرا خرید هارد وسترن دیجیتال بهترین انتخاب است؟

21 / 04 / 1403

چه هارد دیسکی برای DVR مناسب است؟

21 / 04 / 1403

تجهیزات شبکه چیست؟

21 / 04 / 1403

قیمت کم باکس

27 / 12 / 1402

تاریخچه پیدایش هارد دیسک

26 / 12 / 1402

نحوه نامگذاری روترهای میکروتیک

24 / 12 / 1402

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

سبد خرید